CF Electric
| 09:20 | Arjan Olsthoorn

DAF verdubbelt actieradius CF Electric naar ruim 200 km

DAF Trucks zet de volgende stap op het gebied van elektrische aandrijving. Dat doen zij door de actieradius van de DAF CF Electric met VDL e-power-technologie te verdubbelen naar meer dan 200 kilometer. Toepassing van een nieuwe generatie batterijen betekent bovendien een gewichtsbesparing van 700 kilo, die geheel ten goede komt aan het laadvermogen.

De eerste exemplaren van de CF Electric werden al in 2018 operationeel ingezet in een veldtest bij Nederlandse en Duitse klanten. De tweede generatie – onder andere voorzien van nieuwe software en een nieuw dashboard – vorig jaar in de verkoop ging. De DAF CF Electric is bij uitstek geschikt voor emissie-loze en fluisterstille toepassingen in stedelijke gebieden, waaronder algemene distributie en het bevoorraden van supermarkten, maar bijvoorbeeld ook afvalinzameling. DAF levert de CF Electric daarom als 4×2 trekker (GCW: 37 ton) en als 6×2 bakwagen met gestuurde naloop-as voor maximale wendbaarheid (GVW: 28 ton).

Lichter accupakket

De nieuwste generatie van de CF Electric bouwt voort op de bewezen betrouwbaarheid en het grote gebruiksgemak van de eerdere generaties. Nieuw is een lithium-ion batterijpakket van de laatste generatie met een capaciteit van 350 kWh (315 kWh effectief). Naast krachtiger is het accupakket ook aanzienlijk lichter: 700 kilo maar liefst. Dat komt geheel ten goede aan het laadvermogen.
De batterij is geheel ingebed in gel, waardoor de temperatuur, ongeacht het weer, altijd tussen de 25 en 40 graden Celsius blijft met belangrijke voordelen voor de levensduur en de constante prestaties van de batterij.

500 km per dag

Door de grotere capaciteit van het batterijpakket – waarvan de afmetingen overigens gelijk bleven – krijgt de CF Electric een actieradius van meer dan 200 kilometer. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de eerdere generaties. Het volledig opladen van de batterij zal doorgaans op de thuisbasis plaatsvinden en duurt 75 minuten, uitgaande van een oplaadstation met een vermogen van 250 kilowatt. Door tijdens het laden en lossen of tijdens de chauffeurspauze de batterijen bij te laden, wordt het mogelijk met de DAF CF Electric per dag tot zo’n 500 volledig elektrische kilometers af te leggen. Dat biedt belangrijke voordelen op het gebied van de inzetbaarheid en de efficiency van de truck.

Specifiek advies bij de aanschaf en inzet
De inzet van elektrische voertuigen vraagt om een specifieke benadering bij klanten. Daarom ondersteunt DAF hen met geavanceerde routesimulatiemodellen om tot de meest efficiënte voertuigplanning te komen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan slimme scenario’s voor het opladen van de batterij. Bovendien adviseert DAF – in samenwerking met geselecteerde leveranciers, zoals VDL – vervoerders ook over de meest optimale laadinfrastructuur.

De verkoop van de CF Electric met grotere actieradius start in september, waarna de levering begin 2021 van start gaat.

‘Belangrijke stap vooruit’

“Met de nieuwe CF Electric met vergrote actieradius breiden we onze toonaangevende positie op het gebied van elektrisch wegtransport verder uit”, aldus Ron Borsboom, Executive Director DAF Productontwikkeling. “Deze truck is ontwikkeld om een antwoord te geven op de toenemende vraag om in steden de luchtkwaliteit te verbeteren en daarnaast CO2-emissies te reduceren. Met 500 volledig elektrische kilometers per dag kunnen veel transporteurs écht uit de voeten.”

Technische specificaties

DAF CF Electric | FT trekker

Chassis: 4×2
Wielbasis: 380 centimeter
Gewicht trekker: 9.000 kg
Elektromotor: 210 kW
Koppel: 2.000 Nm
Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief)
Actieradius volledig opgeladen: voertuig tot 220 km
Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW)

DAF CF Electric | FAN bakwagen

Chassis: 6×2, gestuurde naloopas
Wielbasis: 380/420/460/480 centimeter
Gewicht trekker 10.200 kg
Elektromotor: 210 kW
Koppel:  2.000 Nm
Batterijcapaciteit: 350 kWh (315 effectief)
Actieradius volledig opgeladen: voertuig tot 220 km
Snelladen batterijen: 75 minuten (bij 250 kW)

1 Reactie
  1. het klinkt leuk maar ik vind die electrische vrachtwagens levensgevaarlijk Zeker voor in de steden ik heb bijvoorbeeld in een stad als Amsterdam al diverse bijna ongelukken zien gebeuren je hoort deze vrachtwagens niet aankomen omdat ze veel te stil zijn Daar integen vind ik als trucker er ook geen zak aan om met zon ding te rijden Mijn defies is als ik electrisch wil rijden dat ik wel naar de kermis ga Ook de beperkte kilometers die je met zo.n ding kan rijden blijft een breekpunt het gemiddelde bedrijf rijd meer dan 500 km op een dag Het klinkt allemaal leuk maar je kan er niets mee

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie