Op de Maasvlakte kregen wij een bijzonder voorproefje van de toekomst: een elektrische, autonoom rijdende DAF XD die zijn werk grotendeels zelf doet, zonder actieve tussenkomst van de chauffeur.
De setting? Het terrein van de APM-terminal op de Maasvlakte. Tijdens de demonstratie – onderdeel van het Europese MAGPIE-project – zat er voor de veiligheid nog wel iemand achter het stuur, maar de truck reed volledig autonoom richting de laadpaal. Een kijkje in wat misschien ooit dagelijkse praktijk wordt.
Voor wie denkt dat dit soort techniek bedoeld is om chauffeurs overbodig te maken: nee, dat is niet het idee. Integendeel. Het doel is juist om het werk lichter en efficiënter te maken. Zo liet DAF zien hoe de autonome XD zichzelf richting een laadpaal stuurt, waarna een robotarm de stekker erin klikt.
Nog niet op de openbare weg
Voorlopig hoeven we deze zelfrijdende DAF nog niet op de openbare weg te verwachten. Niet alleen moet de techniek verder worden verfijnd, ook de wetgeving vormt een flinke hobbel. Elk Europees land hanteert z’n eigen regels rond autonoom rijden, wat het lastig maakt om grensoverschrijdend iets van de grond te krijgen. Dat betekent dat dit soort trucks voorlopig vooral op afgesloten terreinen, zoals havens, ingezet zullen worden.

Aparte gewaarwording
Wij reden mee tijdens een korte testrit op het APMT2-terrein. Best een aparte gewaarwording, zo’n vrachtwagen die het allemaal zelf doet. En hoewel er nog een chauffeur, voor de veiligheid, aan boord was, voelde het allemaal behoorlijk solide aan. Wel merkten we dat het sturen nog wat abrupt gaat. Dat heeft ermee te maken dat de route van tevoren nauwkeurig is ingetekend. De truck volgt die lijn strak, zonder ruimte voor improvisatie. Waar een chauffeur bij een leeg parkeervak soepeltjes de bocht zou afsnijden, kiest de autonome DAF voor de geplande rechte lijn – en dat voel je. De truck, de laadpaal van Paccar en de slimme robotarm van Rocsys werken verder wel als een geolied geheel samen.
Opvallend detail: autonome voertuigen zijn uitgerust met groenblauwe verlichting aan de voor- en achterzijde. Die lampen maken in één oogopslag duidelijk dat het om een zelfrijdend voertuig gaat.
Over MAGPIE
Achter het MAGPIE-project schuilt een brede samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen uit de logistieke en technologische hoek. DAF werkt hiervoor samen met onder andere het Nederlandse Rocsys – specialist in autonome laadoplossingen – onderzoeksorganisatie TNO en de APM Terminal, die haar terrein beschikbaar stelde voor de praktijktest. Ook verschillende Europese havens en universiteiten zijn bij het project betrokken. De financiering komt grotendeels uit Brussel: de Europese Unie steunt MAGPIE als onderdeel van haar Green Deal-beleid.

