DAF presenteert XB als opvolger van LF
DAF Trucks heeft zojuist de nieuwe DAF XB onthuld. Eigenlijk kan je stellen dat de LF een flinke facelift heeft gekregen en nu aansluit op de X-serie trucks van de Eindhovense truckfabrikant.
De Nieuwe Generatie DAF XB-trucks bestaat uit een volledige serie distributievoertuigen in de klasse van 7,5 tot 19 ton. De modelreeks omvat tevens een uitgebreide serie batterij-elektrische voertuigen.
Elektrische aandrijflijn
De e-motor van de XB Electric levert afhankelijk van de specificatie een nominaal vermogen van 120 of 190 kW en een koppel van respectievelijk 950 en 1.850 Nm nominaal (en 2.600 dan wel 3.500 Nm piek). Voor de laagst mogelijke milieu-impact en de hoogste duurzaamheid gebruikt DAF kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzerfosfaat (LFP – Lithium Ferro Phosphate) batterijen met hoge energiedichtheid. De bruto energieopslagcapaciteit varieert van 141 kWh voor het kleinste pakket batterijpakket tot 282 kWh voor het grootste. De XB Electric trucks hebben een actieradius tot 350 uiterst stille en ‘zero emission’ kilometers; voor ondernemers die actief zijn in de stedelijke en regionale distributie is dat meer dan voldoende.
Opbouwvriendelijkheid
Het uitgebreide aanbod wielbases (tot 6,9 meter) en chassislengtes draagt verder bij aan de hoogste voertuigefficiëntie in zijn klasse: opbouwen van meer dan 9 meter zijn mogelijk. Hierdoor kan altijd de best mogelijke voertuigconfiguratie voor elke taak worden samengesteld. De lage eigengewichten zorgen voor het hoogste laadvermogen en dus een maximaal rendement per kilometer. Bovendien is het chassis van de XB-serie voorzien van een uitgekiend gatenpatroon voor een uitstekende opbouwvriendelijkheid. Speciaal voor veegwagens en kippers zijn nieuwe, vooraf gedefinieerde chassis lay-outs met strategisch gepositioneerde brandstoftanks, uitlaatsystemen, accu’s en luchtketels beschikbaar.
XBC voor bouwtoepassingen
DAF introduceert naast de XB serie voor on-road-toepassingen ook de XBC serie, die uitblinkt wanneer het uitdagender wordt, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. De XBC heeft een 19 tons chassis en kent een grote bodemvrijheid van 255 millimeter. De oploophoek is maar liefst 25 graden. Ook is de XBC standaard voorzien van een stalen radiateurplaat ter bescherming van de motor en een robuuste, lavagrijze stalen bumper.
De nieuwe DAF XB wordt in het vierde kwartaal van 2023 in productie genomen. De nieuwe toonaangevende distributietrucks bieden een op maat gemaakte oplossing voor alle stedelijke en regionale toepassingen. De serie is leverbaar met ultramoderne elektrische ‘zero-emission’-aandrijflijnen, waarmee DAF zijn leiderschap op het gebied van duurzaamheid opnieuw tentoonspreidt. Samen met de nieuwe normen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort is de DAF XB klaar voor de leefbare stad.
De cabine is nog steeds echt miniatuur net als de lf .
Gelukkig is de spiegel indeling nu wel normaal die van de lf zijn ruk
Wederom een fantastisch verhaal over een waarschijnlijk fantastische auto,maar nergens (ook niet op de DAF site)DE PRIJS en dat deze auto en vooral de nieuwe regels de doodsteek zijn voor de kleine transportondernemer!!!
Nu is de serie compleet, DAF heeft ook dit voor elkaar! Meningen kunnen verschillen Jaap.
Gemiste kans van Daf, een nieuwe cabine had toch beter gestaan ipv zoveelste facelift.
Verder is de geboden techniek wel zeer interessant.