DAF is grote favoriet
| 14:32 | Truckstar Redactie

DAF is grote favoriet

DAF is verreweg het meest favoriete truckmerk in Nederland.

Dat blijkt uit de resultaten van een poll op Truckstar.nl. Ook Scania en Volvo scoren goed als favoriete truckmerk.

Maar DAF steekt met kop en schouders boven alle concurrenten uit. Maar liefst veertig procent van de 4437 deelnemers aan de poll heeft DAF als favoriete truckmerk.

Op de tweede plaats komt – niet verrassend – Scania, met 28 procent; een nek-aan-nek-race tussen die twee merken is het echter niet.

Het derde truckmerk dat een significant deel van de stemmen krijgt, is Volvo, met achttien procent.

De overige vier
De overige vier truckmerken worden wel gewaardeerd door chauffeurs maar slechts door veel kleinere percentages als favoriete merk beschouwd en komen slecht uit de bus in onze poll.

Zes procent kiest voor Mercedes-Benz als favoriete merk, gevolgd door vier procent die voor MAN kiest.

Iveco en Renault scoren allebei twee procent.

Resultaten zijn opmerkelijk
De resultaten van de poll zijn opmerkelijk en we kunnen er voorzichtig enkele interessante conclusies uit trekken. Ten eerste is DAF nog populairder dan wij dachten. De nieuwe XF heeft qua design vriend en vijand verbaasd, en velen hebben er stevig aan moeten wennen. Maar de Euro 6-lijn van DAF lijkt het merk geen imagoschade toegebracht te hebben.

DAF versus Scania
Daarnaast hadden wij het vermoeden dat het gat tussen DAF en de nummer twee Scania erg klein zou zijn. Het had ons ook niet verbaasd als Scania als winnaar uit de bus was gekomen. Dat merk is echter wellicht toe aan een nieuw model. De vernieuwde Streamline ziet er goed uit, en zal ook zeker tot interessante brandstofbesparingen leiden. Voor de chauffeursbeleving voegt het echter weinig toe.

Veel chauffeurs hebben hun hart verpacht aan de dikke V8’s van Scania. Aan dit type trucks wordt, vergeleken met andere trucks, dan ook het meeste verspijkerd, toegevoegd, gepimpt en opgebouwd. Dit zien we elk jaar op prachtige wijze terug tijdens het Truckstar Festival.

Michel Kramer heeft de mooiste truck!!

Volvo heeft degelijke reputatie
Volvo heeft een degelijke reputatie maar dingt niet mee in de titanenstrijd tussen DAF en Scania in Nederland. Toch worden Volvo’s wel geaccepteerd als echte chauffeurstrucks. Bovendien is de I-Shift voor velen de beste automaat. Volvo presenteerde vorig jaar de nieuwe FH, een vooruitstrevende truck, waar de andere merken inmiddels een stevige concurrent aan hebben. Wij voelden er onlangs één aan de tand tijdens een mooie rit naar Schotland.

Truck van het jaar 2014

Het lekkerst in een Hollandse of Scandinavische truck
Een andere conclusie die we kunnen trekken, is dat Nederlanders zich het lekkerst voelen in een Nederlandse of Scandinavische truck.

Duitse degelijkheid
Alle Duitse degelijkheid en betrouwbare Duitse techniek ten spijt, Mercedes en MAN bieden de Nederlandse chauffeur niet de rijbeleving die men vindt bij andere merken. MAN voerde een onlangs een facelift door waarmee het front iets stoerder geworden is. Maar het blijven vrij zakelijke trucks, ook in het interieur. De nieuwe MAN’s sturen lekker, maar hebben voor velen weinig uitstraling.

De nieuwe Actros wordt overigens wel degelijk gewaardeerd, zeker ook qua uitstraling. Het groeiende marktaandeel en het enthousiasme rondom de nieuwe Actros geven dit aan. Wij hadden echter verwacht dit ook in de uitkomsten van deze poll terug te zien.

Actros rijden

Uitstekende trucks
Renault en Iveco ontwikkelen en bouwen uitstekende trucks. Op technisch gebied is Iveco met haar Fiat Powertrain-motoren zeer bij de tijd. Het merk heeft geen EGR nodig om Euro 6 te halen. Dat is niet niks. Iveco heeft vorig jaar de nieuwe Stralis gelanceerd en daarbij ook het interieur grondig aangepakt. Dat was hard nodig en is mooi geworden. Onlangs reden wij met een nieuwe Stralis naar Slovenië. Onze bevindingen lees je binnenkort in Truckstar.

Renault past op haar beurt onderhuids erg veel hoogwaardige Volvo-techniek toe, van motoren tot versnellingsbakken. Daar kan het dus ook niet aan liggen. We wachten echter met spanning af hoe de nieuwe truck-range van Renault er uit gaat zien. Die wordt – in zijn geheel – in juni gepresenteerd.

Wellicht kun je zeggen dat Renaults en Iveco’s vanuit een ander, iets meer Zuid-Europees perspectief ontworpen zijn. En wellicht is het daarom dat de rij- en chauffeursbeleving, en uitstraling van die trucks in mindere mate aanslaat bij Nederlandse chauffeurs.

Opnieuw opsteker voor DAF
Voor DAF is de uitkomst van de poll wederom een opsteker. Het merk streek afgelopen jaar ook al met de eer toen de DAF XF105 – nipt – verkozen werd tot Truck van het Jaar – gekozen door chauffeurs. Bovendien is DAF marktleider in Nederland en een aantal andere Europese landen zoals Groot-Brittannië en België, is het de nummer drie in Duitsland na Mercedes en MAN, én is het merk marktleider in heel Europa bij de losse trekker-verkoop.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie