Voor bijzondere toepassingen waarbij extra tractie nodig is en slechts beperkt ‘off road’ gereden wordt, introduceert DAF een nieuw luchtgeveerd tandemstel met enkele reductie.
Het nieuwe tandemstel is 375 kilogram lichter ten opzichte van het bestaande tandemstel met naafreductie voor ‘off road’-toepassingen en zorgt voor meer dan vijf procent brandstofbesparing. Volgens DAF past het tandemstel uitstekend binnen het ATe-programma (Advanced Transport Efficiency) om het brandstofverbruik en de emissies verder te verlagen en de efficiency van de truck verder te verbeteren.
Het luchtgeveerde tandemstel met de typebenaming SR1360T is leverbaar op alle 6×4- en 8×4-uitvoeringen van de DAF CF85- en XF105-trucks. Het wordt geleverd in een tweetal varianten met technische draagvermogens van 21 of 26 ton voor totale treingewichten tot 70 ton. Voor speciale toepassingen zijn zelfs GCW’s tot 120 ton mogelijk. Naast het brandstofverbruik en het gewicht, zijn ook de onderhoudskosten van het nieuwe tandem lager, omdat de achterasolie slechts één keer in de drie jaar of 450.000 kilometer vervangen hoeft te worden.
Het SR1360T-tandemstel is vooral interessant voor zware wegtoepassingen, waarbij extra tractie nodig is vanwege de hoge combinatiegewichten. Het tandemstel leent zich volgens DAF prima voor speciaal transport over langere afstanden, voor voertuigen die zijn opgebouwd met machine-installaties en ook voor LZV’s wanneer deze de extra tractie nodig hebben bij 60 ton treingewicht.