27 januari 2021 | 13:21

DAF introduceert elektrische distributietruck LF Electric

DAF Trucks introduceert de LF Electric; een volledig elektrische distributietruck van 19 ton voor stedelijke toepassingen. Volgens de truckfabrikant heeft het voertuig een actieradius van tot wel 280 kilometer.

DAF was de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische trekker op de markt bracht: de CF Electric (met een GCW tot 37 ton) voor voornamelijk supermarktdistributie en regionaal transport. Meer recentelijk breidde DAF haar serie elektrische trucks uit met de 6×2 CF Electric bakwagen (met een GVW tot 29 ton). Dankzij de gestuurde achteras is dit chassis ideaal voor bijvoorbeeld ‘zero emission’ afvalinzameling.

Doordat de CF Electric trucks bij vooraanstaande klanten al honderdduizenden kilometers hebben gereden, heeft DAF een rijke ervaring opgebouwd met de technologie van elektrische aandrijflijnen. De nieuwe LF Electric is DAF’s nieuwste model met een volledig elektrische aandrijflijn.

Normale routes

De e-motor van de LF Electric levert een nominaal vermogen van 250 kW (370 kW piek) en een nominaal koppel van 1.200 Nm (3.700 Nm piek). De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot maar liefst 280 ultrastille en emissievrije kilometers; ruim voldoende voor de inzet op de gebruikelijke routes in stedelijke distributie.

Batterijen

DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF’s vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de 6 jaar lange garantie op de batterijen.

Slow en fast charging

Bijzonder aan de nieuwe DAF LF Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging (400V AC, 22 kW, 3 fasen) kan de batterij in 6,5 uur van 20% naar 80% worden opgeladen. Een volledige lading (0% tot 100%) duurt tot 12 uur. Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging (650V DC, 150 kW) ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij van 20% tot 80% opgeladen – of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol.

DAF LF Electric

e-PTO

Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck.

De LF Electric komt in eerste instantie op de markt als een 19-tons bakwagen, met een wielbasis van 5,3 of 5,85 meter. Het voertuig biedt een laadvermogen van 11.700 kilo – de opbouw meegerekend; ruim voldoende voor verreweg de meeste toepassingen in de stadsdistributie.

LF DNA

De LF Electric staat net als elke andere LF synoniem voor een lage, eenvoudige instap, goed zicht rondom, chauffeurscomfort en een kleine draaicirkel. Daarmee is de LF de perfecte truck voor elke chauffeur in de stadsdistributie. De DAF LF Electric, die in nauwe samenwerking met Dana Inc. werd ontwikkeld, wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk.


DAF LF Electric | technische specificaties

  • Chassis – 19 ton, 4×2
  • Wielbasis – 5300 millimeter en 5850 millimeter
  • Gewicht chassis – 7300 kg
  • Laadvermogen – 11700 kg
  • Electrische motor – Dana, Permanent Magneet
  • Vermogen – 250 kW (nominaal) / 370 kW (piek)
  • Koppel – 1.200 Nm (nominaal) / 3.700 Nm (piek)
  • Batterij capaciteit – 282 kWh (254 kWh effectief)
  • Rijbereik volledig opgeladen – tot 280km
  • Fast charge bij 150 kW – 20% à 80% = 1 uur / 0% à 100% = 2 uur
  • Overnight slow charge bij 22 kW – 20% à 80% = 6,5 uur / 0% à 100% = 12 uur

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda