DAF Trucks neemt deel aan een twee jaar durende proef met truck-platooning in Engeland. Met de proef wil de Engelse overheid meer ervaring opdoen met het dicht achter elkaar laten rijden van trucks.
Bij truck-platooning maken zeer geavanceerde wifi, radar en camera’s het mogelijk om twee of meer draadloos verbonden vrachtwagens dicht achter elkaar te laten rijden. Door de informatie van de voorste truck te gebruiken, kunnen de platoonende trucks daarachter automatisch versnellen, remmen en zelfs sturen. Als tijdens het platoonen het voorste voertuig remt, doen de volgende voertuigen dat ook zonder merkbare reactievertraging. Dat maakt het mogelijk de veilige afstand tussen de trucks sterk te verkleinen . Ze rijden dan in elkaars slipstream en kunnen op die manier tot 10 procent brandstof besparen met de bijbehorende reductie van CO2-uitstoot. Een ander voordeel van truck-platooning is de verbeterde doorstroming van het verkeer. Deze ontstaat doordat platoonende trucks elkaar niet inhalen.
Technische ontwikkeling
Volgens Ron Borsboom, lid van de raad van bestuur en verantwoordelijk voor productontwikkeling bij DAF Trucks, zal de proef duidelijk maken dat platooning voor veel grotere efficiëntie in het transport zorgt. “Maar laat ik wel duidelijk zijn. We hebben nog heel veel technische ontwikkeling voor de boeg voor we in staat zullen zijn platooning werkelijk aan de markt te kunnen aanbieden”, zegt hij. Om te beginnen stelt DAF Trucks deze herfst al drie trucks voor de proef ter beschikking.
De chauffeur blijft nodig
“Truck-platooning vervangt geen chauffeur, is Borsbooms stellige overtuiging. “Elke vrachtwagen vraagt om een man of vrouw in de cabine”, zegt hij. “Op de secundaire wegen en in een stedelijke omgeving moet een chauffeur de controle over het voertuig hebben. Truck-platooning is voornamelijk bedoeld als een efficiënte oplossing voor de lange afstand op de hoofd- en snelwegen. Maar zelfs dan zullen de bestuurders nog speciaal getraind moeten worden in het overnemen van de controle over het voertuig als dat nodig is en in het vervullen van andere, werkgerelateerde taken. Truck-platooning is niet het begin van het einde van het vak als vrachtwagenchauffeur. Het vermindert alleen de werkdruk van de persoon achter het stuur. Het verkeer wordt steeds drukker en eist steeds meer van de bestuurder. Intelligente systemen zoals truck-platooning zullen de chauffeurs helpen met deze uitdaging om te gaan.”