Transportbedrijf J. Wessels & Zn uit Vriezenveen heeft een nieuwe DAF CF450 6×2 trekker met autolaadkraan in gebruik genomen. Een compacte alleskunner, want deze DAF is niet alleen inzetbaar als trekker, maar met een afneembare laadbak ook als motorwagen met aanhangwagen. Het bijzondere is dat het drie-assige DAF-chassis volstaat voor de opbouw van de 70 tonmeter HMF autolaadkraan.
De DAF is door Veldhuizen Wagenbouw voorzien van een wide-spread as opstelling, waardoor de drie-assige trekker een totaal GVW van 31,5 ton kreeg. Dit is niet alleen het gevolg van het naar achteren plaatsen van de gestuurde naloopas. Ook de vooras werd opgewaardeerd tot 10 ton. Daarmee volstaat het compacte DAF-chassis voor deze toepassing. Het alternatief was een vierasser, maar zo’n voertuig is altijd langer, zwaarder en duurder.
Wendbaar
De nieuwe DAF CF vervangt een vrijwel identiek voertuig, maar de HMF 7020 autolaadkraan is met 70 tonmeter krachtiger dan de voorgaande. Deze, in Denemarken gebouwde, kraan heeft een bereik van 17 meter van zichzelf, en maar liefst 34 meter met de jib. De truck wordt in de meest uiteenlopende werken gebruikt en met name bij machineverplaatsingen of op de bouw is een compacte bouw een groot voordeel. Wessels zocht dan ook naar een zo wendbaar en optimaal inzetbaar mogelijk voertuig.
Aslast
Veldhuizen Wagenbouw verplaatste de luchtgeveerde, gedwongen gestuurde DAF naloopas 41 cm naar achteren waardoor de asafstand tussen as twee en drie nu 181 cm bedraagt. Daarnaast werd de ophanging en de luchtvering van de derde as aangepast voor de 10 ton aslast. Uiteraard werd ook het remsysteem aangepast. Door deze wijzigingen bedragen de aslasten nu 10 ton op de vooras. 11,5 ton op de aangedreven as en nog eens 10 ton voor de naloopas. De HMF 7020 autolaadkraan werd opgebouwd door Vlarotech in Benningbroek
Familiebedrijf J. Wessels & Zn in Vriezenveen is naast het werk met autolaadkranen voor met name de bouwsector actief in het transport van algemene lading met schuifzeil opleggers, uitzonderlijk vervoer en het vervoer en de distributie van staal. Het bedrijf is actief in Nederland, België en Duitsland.