Trekker met onbekende typeaanduiding gespot
Waar de topvermogens bij de meeste truckmerken anno 2014 rond de 600 pk of hoger liggen, houdt DAF het al sinds de introductie van de 105 bij 510 pk. Het plan voor een motor met 560 pk ketste af: het bleef bij enkele testvoertuigen.
730 pk
Door de bijgevoegde foto rijst echter het vermoeden dat er in Eindhoven weer iets zwaarders in de pijplijn zit. Een oplettende lezer spotte deze CF ‘730’ op de testbaan in Sint-Oedenrode. Die cijfers staan normaalgesproken voor het vermogen van de truck uitgedrukt in pk’s. Dat zou betekenen dat DAF in één klap deelnemer is in race om de topvermogens.
Badge tuning
Of het echt een trekker is met een 14, 15 of misschien wel een 16 liter motor is betwijfelen we: deze CF is uitgerust met de laaggeplaatste cabine. Dat betekent normaal gesproken dat de krachtbron een PX-7 of een MX-11 moet zijn. Laat die laatste nou nou beschikbaar zijn met een vermogen van 370 pk. De conclusie dat hier sprake is van een knap staaltje ‘Badge tuning’ is daardoor snel getrokken: even cijfers omwisselen en het vermogen neemt toe met maar liefst 350 pk!
Construction
Een ander bijzonder detail aan de 6×2 trekker is de degelijk geconstrueerde bumper. Die is echter niet nieuw: DAF monteert deze ook op de CF ‘Construction’. Waarom hij in dit geval op een langeafstandstrekker gemonteerd is, blijft ook voor ons een raadsel. Nog even terugkomend op de krachtbron: het is niet ondenkbaar dat DAF op termijn wel met iets zwaarders komt. Tenslotte neemt de vraag naar hogere vermogens vanuit verschillende markten toe.
Foto: In Nieuw-Zeeland ligt de standaard voor dit soort combinaties rond de 600 pk