DAF Trucks biedt de CF Electric nu ook aan als 6×2 bakwagenchassis. Binnen een veldtest worden de eerste exemplaren nog dit jaar als vuilniswagen in gebruik genomen door de Nederlandse publieke afvalinzamelaars HVC en ROVA.
De gemeente Rotterdam en Cure volgen begin 2020 met een volledig elektrische vuilniswagen met laadkraan. Al deze voertuigen hebben een VDL E-Power aandrijflijn. De volledig elektrische opbouw komt van VDL Translift.
Sinds eind 2018 rijden de eerste DAFs CF Electric als 4×2 trekker bij verschillende Nederlandse vervoerders. Peter Appel, Simon Loos, Tinie Manders en supermarktketen Jumbo hebben deze trucks rijden voor een veldtest en rijden reguliere transporten van en naar onder meer supermarkten en distributiecentra. Het Duitse Rhenus heeft twee CF’s Electric in gebruik voor regionaal containervervoer.
Hoge wendbaarheid
Omdat de truck tijdens de inzet geen emissies heeft en bovendien geluidarm is, leent de CF Electric zich bij uitstek voor stedelijke distributie. Maar ook voor het inzamelen van onder meer restafval. Speciaal daarvoor ontwikkelde DAF een drie-assige bakwagen met een gestuurde naloopas voor een hoge wendbaarheid en een extra hoog laadvermogen. Het GVW van de CF Electric 6×2 bedraagt 28 ton.
Reguliere routes
De elektrische VDL E-power aandrijflijn van de truck beschikt – net als bij de CF Electric-trekker – over een vermogen van 210 kW en levert een koppel van 2.000 Nm. De aandrijflijn wordt gevoed door een batterij-pakket van (bruto) 170 kWh; voldoende voor het rijden van reguliere afvalinzamelingsroutes. Na enkele uren inzet lossen vuilniswagens bij het afvalinzamelingsstation. Daar kunnen de elektrische trucks in 30 minuten weer tot 80% van de accucapaciteit opladen.
Vanwege zijn efficiëntie en brede, praktische inzetbaarheid won de DAF CF Electric in Duitsland eerder dit jaar de felbegeerde ‘Green Truck Award’.