Een DAF-bakwagen én een trekker. Dat zou de oplossing zijn voor Arie Swijnenburg Transporten – maar dan wel als één voertuig.
Het Nederlandse wegtransport heeft een reputatie voor innovatie. En vaak komen die slimme nieuwigheden gewoon bij transporteurs zelf vandaan, vanaf de keukentafel bijvoorbeeld. Zo ook de DAF CF bakwagen-combi-trekker-oplegger – BACO TREKOP – van transportbedrijf Arie Swijnenburg.
Ideetje tijdens het kerstontbijt
De familie zocht naar een slimme oplossing voor het gebrek aan trekkers binnen het bedrijf. Tijdens het kerstontbijt in 2013 werd bij de familie Swijnenburg het idee geboren een bestaande truck om te bouwen.
DAF zag brood in het idee
Daarvoor wendde men zich begin januari 2014 tot DAF-dealer TB DAF in Gorinchem. Daar zag men wel brood in het idee. Samen met DAF Nederland in Eindhoven werden er diverse berekeningen en tekening gemaakt voor het ontwerp van een bakwagen-combi-trekker-oplegger.
In de basis is dit een truck met een lang chassis, eigenlijk een motorwagen dus.
Ombouw bij Elcar Meerkerk
Elcar in Meerkerk werd benaderd voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Na groen licht vanuit DAF Nederland in Eindhoven kon er gestart worden met de bouw van deze speciale combinatie.
De bestaande drie-assige CF bakwagen werd omgebouwd naar een ‘Bakwagen Combinatie Trekker Oplegger’. Dit houdt in dat de wagen zowel als bakwagen-combinatie en als trekker met oplegger gebruikt kan worden. Daarnaast is de wagen voorzien van een 377 (37 ton meter) Hiab kraan, waardoor deze voor vele doeleinden ingezet kan worden.
De wagen is in vijftien minuten om te bouwen van trekker naar bakwagen of andersom. Op deze manier is Arie Swijnenburg Transporten nog beter in staat en vele male flexibeler voor haar klanten om de gevraagde werkzaamheden uit te voeren, en is ons wegennet een unieke en innovatieve DAF CF rijker.
Een combi, met een mooie kraan achter de cabine, niks geks aan.
Maar als de kraan in actie komt en de laadbak van het chassis takelt komt er boven de achterassen een koppelschotel tevoorschijn.
En zo is het een trekker-oplegger, met een Amerikaans-achtig lang chassis en een totale voertuiglengte (met een 13,60’er) die de normale maatvoering iets te buiten gaat. Met een kortere oplegger is er geen probleem. Overigens kan er ook nog een kast achter de kraan geplaatst worden – zie openingsfoto.