Trailerfabrikant D-TEC laste zijn trailerchassis tot eind 2022 met vier robots, maar dit leverde voortdurend een capaciteitsprobleem op. Met de komst van twee extra robots is dit probleem opgelost.
“Vooral wanneer we één van de vier robots moesten programmeren, kwamen we in de knel. Na de komst van twee extra robots, kunnen er nog vijf robots doorlassen wanneer we op één robot een lasprogramma willen finetunen dat offline geprogrammeerd is. Dat is op dit moment voldoende”, vertelt projectleider Walter Kunkeler.
“Al begint het alweer krapper te worden, ondanks dat de robots soms wel 20 uur per dag draaien, dit dankzij de almaar groeiende vraag.” Wat het programmeren betreft, dit doen ze bij D-TEC weliswaar voor het grootste deel van de tijd offline, maar omdat het zeer grote lasprogramma’s met een lastijd van 7 tot 14 uur betreft, vergt het nalopen van deze nieuwe programma’s op de robot zelf (lasparameters en lasnaad volgen), ook nog steeds veel tijd.
Ook chassis voor Terberg
Rondom alle zes de robots bouwde en installeerde lasrobotspecialist RobWelding de complete robotcellen. Deze lasrobotspecialisten installeerden in elke afzonderlijke cel twee stations om de producten op te spannen. De belaadbaarheid van ieder station is maximaal 5.000 kilo. De vier oudste cellen zijn 20 meter lang, de nieuwste twee 15 meter. In de cellen last D-TEC de chassis voor de eigen D-TEC-trailers en voor die van Terberg, waarvoor de trailerfabrikant toeleverancier is.
Puzzel
De installatie van de twee meest recente robotcellen vormde een iets grotere uitdaging voor RobWelding. “Dit keer was er geen ruimte voor 20 meter lange cellen, maar slechts voor 15 meter lange cellen. Dit was simpelweg te kort, omdat D-TEC daardoor veel producten niet zou kunnen lassen op deze nieuwe installatie. De cel is in totaal wel 15 meter lang, maar voor het lasgedeelte was in eerste instantie slechts 10 meter ruimte, terwijl de chassis wel 10,5 meter lang zijn. We hebben daardoor wat langer moeten puzzelen om het lasgedeelte langer te krijgen, maar het is gelukt,” licht RobWelding-projectleider Mario Hakkert toe.
Lees ook: LZV van D-TEC nu ook geschikt voor Duitsland
Alle zes de robots zijn afkomstig van ABB. “Dit is een bewuste keuze, want na een intern onderzoek kwam ABB als beste merk uit te bus. Het liefst werken we binnen D-TEC ook met één robotmerk en dus één programmeertaal, dit versoepelt de afstemming tussen al onze robots, lasprogramma’s, programmeurs en operators”, besluit Kunkeler.