Crashtest
| 11:19 | Arjan Olsthoorn

Crashtest met elektrische Volvo FM

Wat gebeurt er als een elektrische truck op een andere truck botst? Of als een elektrische truck bij hoge snelheid slipt en kantelt? Anna Wrige Berling, Safety Director bij Volvo Trucks, vertelt ons hoe de elektrische vrachtwagens van het bedrijf worden ontworpen op crashbestendigheid.

Bekijk de video onderaan deze pagina

Je ziet steeds vaker elektrische trucks op onze wegen. Die elektrische trucks moeten net zo veilig zijn als alle andere trucks. Een belangrijk veiligheidsaspect is crashbestendigheid. Want wat gebeurt er als een vrachtwagen met zoveel elektriciteit rondom het chassis in een botsing terecht komt?

‘Uitvoerig getest’

“De elektrische trucks van Volvo hebben dezelfde cabines als onze traditionele dieseltrucks. We testen deze uitvoerig om ervoor te zorgen dat ze crashbestendig zijn. De elektrische trucks hebben ook dezelfde geavanceerde veiligheidsvoorzieningen die zijn ontworpen om ongevallen te voorkomen”, zegt Anna Wrige Berling, Safety Director bij Volvo Trucks.

Anna Wrige Berling

Anna Wrige Berling, Safety Director bij Volvo Trucks.

“De berekeningen en virtuele simulaties vormen de basis bij het ontwikkelen en testen van een veilig ontwerp voor onze elektrische trucks. Op die manier kunnen we verschillende scenario’s en parameters digitaal testen. Voor het beoordelen van de resultaten van de simulaties voeren we ook volledige crashtests van de trucks uit”, zegt Anna Wrige Berling.

Verkeerssituaties gesimuleerd

De crashtests simuleren werkelijke verkeerssituaties om de veiligheidsvereisten voor elektriciteit, chemicaliën en brandveiligheid te controleren.

“Het doel van de volledige crashtests is het risico op brand en lekkage van chemicaliën te minimaliseren. We controleren of de accu’s en elektrische componenten op hun plaats blijven bij een crash. We controleren ook of het hoogspanningssysteem wordt uitgeschakeld,” legt ze uit. Er zijn drie soorten volledige crashtests uitgevoerd op de Volvo FM Electric. De resultaten van de tests bevestigen de positieve resultaten van de virtuele simulaties.

  1. Test op zijdelingse aanrijding

In deze test crasht een trolley die een personenauto simuleert, in de zijkant van de truck waar de accu’s zijn geplaatst. De test controleert of de accupacks, en hun modules en cellen, goed worden beschermd en op hun plaats blijven, zelfs wanneer ze zware krachten te verduren krijgen.

zijdelingse aanrijding

  1. Kanteltest

Hierbij laten we de truck kantelen, een veel voorkomend ongeval bij trucks. Het doel is om te controleren of het hoogspanningssysteem wordt uitgeschakeld, en om de veiligheidsrisico’s voor de chauffeur en het reddingsteam te verminderen.

Crashtest

  1. Barrièrebotsproef

Bij de barrièrebotsproef botst de truck tegen een obstakel, waarbij de achterkant van een andere truck wordt gesimuleerd. De elektrische truck wordt getest om er zeker van te zijn dat de elektrische installaties en componenten onder de cabine op hun plek blijven, en dat er geen kortsluiting ontstaat die leidt tot brand of andere gevaarlijke situaties.

Barrièrebotsproef

“Als koploper is het onze verantwoordelijkheid dat de overstap naar fossielvrij, elektrisch vervoer plaatsvindt zonder concessies aan de veiligheid. Zowel voor chauffeurs en reddingsteams als voor alle andere weggebruikers,” zegt Anna Wrige Berling, Safety Director bij Volvo Trucks.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie