Cornelissen
| 12:34 | Arjan Olsthoorn

Cornelissen schaft 62 Volvo FH-trekkers op Bio-LNG aan

Met de aanschaf van 62 Volvo FH-trekkers op Bio-LNG en 7 Volvo FM Electric-trucks, zet Cornelissen Groep een grote stap in de weg naar een uitstootvrije toekomst. Het bedrijf stopt met fossiele diesel en vervangt het wagenpark stapsgewijs voor elektrische vrachtwagens en trucks op Bio-LNG.

“We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50% reductie van onze CO2-uitstoot tegen 2028”, zegt Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie bij Cornelissen. “Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel- en gastrucks in onze vloot. Wij zien Bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in. Volvo Trucks heeft voor beide situaties voor ons een passende oplossing.”

Aantrekkelijke kilometer-kostprijs

Het is voor het eerst dat Cornelissen Volvo-trucks toevoegt aan het wagenpark. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie. Dit beïnvloedt in positieve zin het verbruik en daarmee de kilometer-kostprijs. Door de lage CO2-uitstoot hebben deze Bio-LNG-trucks daarnaast een gunstige VECTO-score – iets dat voordeel oplevert bij tolheffingen die op CO2-uitstoot gebaseerd zijn en zullen worden”, licht Leegstraten toe.

In plaats van diesel te vervangen voor HVO, kies Cornelissen bewust voor trucks op Bio-LNG: “Bio-LNG wordt geproduceerd uit grondstoffen met een herkomst dichterbij, waardoor wij denken dit beter te kunnen monitoren. Ook is het goed verkrijgbaar in de landen waar wij operationeel zijn en kent het een groter CO2-reductiepotentieel”, vervolgt hij. “Wij verwachten dat de vraag naar de grondstoffen voor HVO harder zal stijgen – ook binnen andere branches, wat de prijs en beschikbaarheid van HVO nadelig zal beïnvloeden ten opzichte van Bio-LNG. De komende jaren denken we om al deze redenen daarom nog meer in te zullen zetten op Bio-LNG.”

Winkeldistributie

De 62 gas-powered Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de 225 kg-brandstoftank en nieuwe, efficiëntere 460 pk-motor. Een aantal ervan is gekeurd voor LZV. De trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen volgens de General Safety Regulations (GSR) en hebben aanvullend een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte van de cabine. Voor extra chauffeurscomfort is gekozen voor I-Park Cool.

Hoofdzakelijk zal deze serie vrachtwagens op Bio-LNG gaan rijden in de BeNeLux-winkeldistributie voor Albert Heijn, op de ritten waar elektrificatie nog niet volledig uit kan. “Op het moment dat we ook daar de overstap naar elektrisch kunnen maken, zullen deze trucks worden ingezet op het transport tussen fabrieken van leveranciers en distributiecentra – tot ook dat type transport wordt geëlektrificeerd.”

FM Electric

Naast de trucks op Bio-LNG, heeft Cornelissen zeven Volvo’s FM Electric aangeschaft. “Elektrisch rijden is vandaag de dag bijna een vanzelfsprekendheid, zeker voor de binnenstedelijke winkeldistributie. De elektrische trucks van Volvo hebben een gebleken geschiktheid voor diverse inzetten. De goede ervaringen van andere vervoerders, gaf ons het vertrouwen om Volvo Trucks als nieuw merk aan onze vloot toe te voegen. Een groot bijkomend voordeel is dat de FM Electric-trekkers snel konden worden geleverd”, zegt Leegstraten.

Lees ook: Profile op het Festival ‘Fit voor iedere Rit’

De elektrische trucks zullen zeven dagen per week intensief worden ingezet op de winkeldistributie over relatief beperkte afstanden, in met name het midden, zuiden en westen van het land. Daarbij rijden de vrachtwagens zo’n twee tot vier ritten per dag.

Het bijladen gebeurt in de nacht, met soms een laadsessie tussen de ritten door. Cornelissen heeft hiervoor drie laadpleinen aangelegd, met twee laadpalen in Nijmegen, vier in Zwolle en acht op de recent geopende locatie in Tilburg. Het bedrijf verwacht snel verder op te schalen met de elektrificatie van het wagenpark.

Training

Het uitleveren van de trucks gebeurt vanuit verschillende Volvo Trucks-dealers, verspreid over het land en dicht bij de standplaatsen van Cornelissen. “Onze interne trainer en mentorchauffeurs zijn door de driver trainers van Volvo Trucks opgeleid om de elektrische en LNG-trucks optimaal te gebruiken. Zij kunnen de chauffeurs die ermee gaan rijden nu trainen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie