De leveringen van bunkers zijn in 2020 gegroeid naar ruim 9,6 mln m3. Dit was ruim 9 mln m3 in 2019. De haven van Rotterdam is nog steeds verreweg de grootste bunkerhaven van Europa, dat meldt Havenbedrijf Rotterdam.
Bunkering (het leveren van brandstof aan schepen) is een van de belangrijkste maritieme services voor de bijna 30.000 zeeschepen die de Rotterdamse haven jaarlijks bezoeken. De stijging van de bunkervolumes is mede veroorzaakt door de extra vraag naar scheepsbrandstoffen door containerschepen. Hogere gemiddelde vaarsnelheden – vanwege vertragingen in de containerloops in combinatie met hogere bezettingsgraden – noopten tot extra brandstofverbruik
Met 7,5 mln m3 is stookolie de grootste productsoort binnen de Rotterdamse bunkerleveringen. Door de invoering van IMO2020, met mondiaal strengere zwavelnormen voor zeeschepen, bestaat inmiddels 55 procent van de geleverde stookolie uit VLSFO (very low sulphur fuel oil) – bunkers met maximaal 0,5% zwavel. Distillaten (MGO – of te wel: gasolie – en MDO – of te wel: dieselolie) komen uit op bijna 1,9 mln m3.
LNG gemeengoed
LNG groeide fors door naar ruim 0,2 mln m3 en steeg met 170 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De eerste vaartuigen van de nieuwe serie LNG aangedreven 23.000 TEU containerschepen van CMA CGM zijn in de vaart genomen en bunkeren in Rotterdam. Vorig jaar zijn ook cruiseschepen aangevangen om in Rotterdam LNG te bunkeren. Met wekelijkse operaties is het bunkeren van LNG in de haven inmiddels gemeengoed. Zo’n tien LNG bunkerschepen hebben een vergunning om in Rotterdam LNG te mogen bunkeren.
Bunkervergunning
Rotterdam wil niet alleen een grote maar ook een betrouwbare bunkerhaven zijn. Daarom introduceert het Havenbedrijf, mede op initiatief van de bunkermarkt en namens de Gemeente Rotterdam, per 1 februari van dit jaar de ‘Bunkervergunning Transporteur’. Inmiddels zijn er 24 vergunningen verstrekt aan bedrijven die gezamenlijk 143 bunkerschepen vertegenwoordigen.