Bergingsbedrijf Roy van Rijswijk uit Bodegraven nam onlangs zijn nieuwe Scania G500 4×2 bergingstruck in gebruik. Het is de eerste Scania die Roy koopt. “We zochten een compacte medium wrecker die zich niet meteen verslikt als het een keertje wat zwaarder is. En hij moest een stoere uitstraling hebben. De G500 Scania vult dat plaatje precies voor ons in,” aldus eigenaar Roy van Rijswijk.
Eigenlijk zocht Roy in eerste instantie een compact maar vooral ook laag voertuig. Scania heeft standaard al het laagste chassis in de markt en in combinatie met luchtvering rondom, de G20 slaapcabine met een extra laag dak en de extreem ver naar achteren geplaatste achteras, ontstond er een zeer compact bergingsvoertuig met een stoere uitstraling. “We zitten veel in binnensteden en daar is een laag voertuig een uitkomst.”
Lees ook: Van Eijck koopt vier Scania 8×4 bergingstrucks
“Deze auto heeft als 4×2 het voordeel boven onze zware vierasser dat hij veel zuiniger met de brandstof omgaat. Veel van ons werk is het afslepen van losse trekkers, bakwagens en bestelauto’s. Ook over lange afstanden. Daar past dit voertuig veel beter bij. We verwachten zo fors op onze brandstofkosten te besparen. Dat we toch voor 500 pk gegaan zijn, is omdat we met dit voertuig veel in het buitenland zitten. Dan wil je op een Franse helling ook nog wat marge hebben. Voor extra veiligheid hebben we naast de nodige signaalverlichting daarom ook voor een retarder en een dubbel camerasysteem gekozen. Daarbij heeft Scania met luchtvering rondom standaard ook aslastbewaking. Dat is in ons werk heel handig.”
Multifunctioneel
Hoewel het geen vierasser is, wil dat niet zeggen dat de truck geen zwaardere berging aankan. “We hebben wettelijk 11,5 ton en technisch 13 ton op de achteras. Dus in heel veel gevallen kunnen we ook een complete trekker/trailer afslepen. Bijvoorbeeld door met de lepel een paar ton van de vooras van het af te slepen voertuig te liften. Hiervoor hebben wij een complete VDZ-Systeem in de Scania liggen. We denken zo vaak de nieuwe Scania in te kunnen zetten. We zien het voertuig dan ook als een duidelijke uitbreiding van onze dienstverlening die voor groei moet zorgen.”
De truck kwam als chassis/cabine van de fabriek met als extra uitbreiding een Scania bodywork interface om de elektronica van truck eenvoudig te kunnen verbinden met die van de opbouw. “Alleen al vanwege de elektronica kwam het goede contact met de Scaniadealer in Waddinxveen ons goed van pas. Dat werkt een stuk makkelijker.” Roy heeft het voertuig samen met zijn team verder geheel in eigen beheer opgebouwd.
Bergingsinstallatie
“Het hart van de bergingsinstallatie bestaat uit een Amerikaanse Century 4024 met een 16 tons uitschuifbare lage lepel en een korte onderboom. Verder hebben we twee hydraulische lieren aan boord die enkellijns negen ton kunnen trekken. Voor de stabiliteit tijdens het lierwerk heeft de truck aan de achterzijde twee stempelpoten.”
Ook de ombouw van de truck is door Roy zelf ontworpen. “Alle kasten zitten op die manier op precies de plaats waar wij ze willen compleet met de voor ons ideale indeling en de verlichting op de juiste plek. Op die manier kunnen wij snel en toch veilig werken. Want de wegbeheerder wil de rijbaan zo snel mogelijk vrij en de eigenaar wil geen extra schade aan zijn voertuig.”
Lees ook: Nieuwe Volvo FH 8×4 voor Bergingsbedrijf Roy van Rijswijk
De talloze kasten zijn helemaal gevuld met alles wat een berger nodig heeft. “Het meeste werk is voor ons het afslepen. Maar vaak moet je eerst een aandrijfas verwijderen en moet er lucht en stroom naar het te bergen voertuig. Dan is er voor het lieren allerlei extra materieel nodig van klapschijven tot D-sluitingen en van kettingen tot hijsbanden/ rondstroppen. Maar we hebben ook een snijbrander aan boord en luchtkussens om een vrachtwagen te kunnen liften voor als het ergens écht goed misgegaan is.”