Berger laat slaapgedeelte ombouwen tot zitplaats voor vier personen.
Hof Takel- en Bergingsbedrijf uit Heerenveen verving onlangs één van haar oprijwagens voor een nieuwe MAN TGL 12.250 Euro 6. De MAN is voorzien van de originele L-Slaapcabine van MAN, waarin op de plaats van het standaard bed een bank is aangebracht. Wierda Voertuigtechniek verzorgde de ombouw van de cabine en de RDW-keuring van de achterbank.
Compact
De nieuwe achterbank, compleet met veiligheidsgordels, verschaft vier extra zitplaatsen aan boord. In totaal is de TGL-cabine nu geschikt voor zes personen, inclusief de chauffeur. Hof koos voor de slaapcabinebasis vanwege de compacte bouw. “MAN heeft zelf een prachtige dubbelcabine-oplossing, maar daar wordt de totale auto langer van. Ik wil juist een zo compact mogelijk voertuig”, aldus Jan Hof, die Hof Takel en Berging runt met zijn broer Jakob.
Lift geven
“Soms moeten we keren op de weg of in nauwe straatjes werken, dan wil je een compact, wendbaar voertuig. Toch willen we ook mensen kunnen meenemen. Het komt regelmatig voor dat we na een aanrijding bestuurder en passagiers een lift geven.” De cabine is op verzoek van Hof voorzien van twee ruiten in de achterwand voor meer zicht. “Wij werken altijd bij nacht en ontij op gevaarlijke locaties en dan wil je vooral goed zicht rondom”, aldus Hof.
Foto: Compacte maar handige dubbelcabine.
De MAN TGL heeft een wielbasis van 485 cm en is voorzien van een luchtgeveerde achteras. Dankzij extra stabilisators op de voor- en achteras en aangepaste schokdempers is de MAN uitstekend geschikt voor lading met een hoog zwaartepunt. De door Hof zelf opgebouwde Omars-opbouw met schuifplateau is geschikt voor het tweehoog beladen van personenauto’s. Doordat de 2.500 kilo lepelinstallatie aan de achterzijde ook geschikt is voor het transporteren van auto’s, kunnen er drie voertuigen tegelijkertijd worden afgevoerd.