De vakbonden FNV en CNV houden vanaf zaterdag bijeenkomsten om hun leden te raadplegen over de nieuwe cao. Niet-leden kunnen stemmen via een online cao-platform.
De CNV-kaderleden zien het cao-eindbod van de werkgevers in de transportsector niet zitten. “Vrijwel unaniem vinden ze dat het eindbod van tafel moet”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Vooral oudere en loyale werknemers schieten hier enorm bij in. Het is een moeilijk verhaal, we willen dit echt aan alle werknemers voorleggen.”
Tegen elkaar uitgespeeld
De werkgevers presenteerden een cao-eindbod voor de 140.000 werknemers in de transportsector. In een driejarige cao bieden de werknemers een loonsverhoging van 10 procent. “Dat klinkt op het eerste gezicht fraai, maar als je alles op een rij zet, valt er veel op af te dingen. Grote groepen werknemers worden nu tegen elkaar uitgespeeld.”
Probleem met het cao-eindbod van de werkgevers is dat een grote groep werknemers veel vakantie- en atv-dagen kwijtraakt. Van Rijssel: “Die kunnen ze deels terugkopen via een persoonlijk keuzebudget, maar dat kost geld. Daar gaat je loonsverhoging dan.”
Trekken aan het kortste eind
Wat het extra ingewikkeld maakt, is dat het eindbod uiteenlopende gevolgen heeft voor verschillende groepen werknemers. “We hebben te maken met de samenvoeging van twee cao’s, die van TLN en KNV. Verder geldt de cao voor verschillende groepen werknemers. Pakweg de helft is vrachtwagenchauffeur. Voor hen willen de werkgevers het basissalaris verhogen en tegelijkertijd de overurentoeslag verminderen. Het hangt er dus maar net vanaf waar je zit. Maar het zijn vooral de oudere werknemers die met dit eindbod aan het kortste eind trekken.”
Iedereen kan meestemmen
Zaterdag 1 april organiseren de bonden in Utrecht een bijeenkomst voor de werknemers die onder de KNV-cao vallen. Later in april zijn er informatiebijeenkomsten verspreid over het land: in Dordrecht, Leiden, Breda, Venlo, Ureterp, Zwolle en Apeldoorn. Overigens kunnen ook mensen die geen lid zijn van een vakbond meepraten en meestemmen. Speciaal daarvoor is vanaf 1 april een stemmodule actief op het internet.
Eind april zullen de bonden de balans opmaken. Als de leden niet instemmen met het eindbod, moet er opnieuw onderhandeld worden.