Cinar wil opvallen met Scania 500S combinatie
“Als je dan een truck koopt, moet er wel echt iets staan.” Dat vindt operationeel directeur Bert van Eijck over de nieuwste aanwinst in het wagenpark van handelsonderneming Cinar Trading Europe BV in Eindhoven. De nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 500S 6×2 bakwagen met gestuurde naloopas en bijbehorende middenasaanhanger mag er zijn.
“Cinar Trading Europe is een internationale groothandel in de meest uiteenlopende huishoudelijke zaken van keukeninrichting tot meubels, textiel, woondecoratie, verlichting, tapijten en alles wat daarbij past”, legt Van Eijck uit. “Maar wel met een specialisatie. Wij richten ons volledig op de allochtone markt. Wij hebben daarmee als groothandel een unieke plaats verworven.”
Groei
Dat laatste komt ook omdat de oprichter van Cinar van Turkse afkomst is. “In de jaren zeventig bestond de allochtone bevolking in Europa voornamelijk uit mensen uit Marokko en Turkije. Daar zijn door de jaren heen ook mensen uit Syrië, Afghanistan en diverse andere landen bijgekomen. Die hebben een iets andere smaak dan de meeste mensen uit Europa en daarop hebben wij succesvol ingespeeld. In 2008 bouwde we een warehouse van 6.500 m2 dat leek veel te groot. Maar inmiddels hebben we net een nieuw warehouse van 20.000 m2 in gebruik genomen. Zo hard gaat de groei. Duitsland en Frankrijk zijn onze grootste markten, maar wij leveren door heel Europa.”
Cinar verkoopt aan kleinere groothandels, retailers en webshops. “Het lijkt logisch om het uitleveren aan een vervoerder over te laten. Maar het merendeel van alle goederen brengen we zelf met onze eigen trucks. We kiezen daar heel bewust voor omdat we in het verleden minder goede ervaringen hebben opgedaan met externe partijen. We hebben heel veel breekbare artikelen. Maar natuurlijk gaan we niet voor een adres naar Zuid Frankrijk rijden. Dat geven we dan wel mee met een vervoerder. En ook sommige blokvrachten besteden we uit. Maar het liefst leveren we toch liever zelf onze artikelen bij de klanten af.”
Visitekaartje
En dat is waar de nieuwe blauw witte Scania 500S voor bedoeld is. Die is dan natuurlijk meteen het visitekaartje van Cinar. “We hebben nog een truck en een aantal grote bestelwagens met een bakwagenopbouw. Die laatste gebruiken we voor binnenlands transport. Maar de twee trucks gaan echt heel Europa door. Meestal nemen we voor ca. 10 adressen goederen mee. Dat kan de ene week in Noorwegen en Zweden zijn, maar de volgende week in Frankrijk en Italië.”
Lees ook: Redsun vervangt wagenpark met 10 keer Scania 420R
Dat verklaart de grote S cabine. “Onze chauffeurs rijden nog echt ouderwets door alle landen van Europa. Wat dat betreft hebben ze een prachtige job. Maar ze zijn wel de hele week van huis. Dan moet je ze wel het beste materieel meegeven. Daarom hebben we ook gekozen voor premium stoelen, standkoeling en een grote ijskast en een magnetron. De luchtgeveerde bakwagen rijdt natuurlijk als op rails. En de nieuwe 500 pk Super-motor met zijn twee bovenliggende nokkenassen zet maar liefst 2.650 Nm op de schaal. Dat lijkt veel, maar weet je wat 30 blokpallets porselein wegen? Of een lading meubilair met marmeren bladen? Daarom hebben we ook gekozen voor een retarder; wel zo veilig.”
Opbouw
Dat geldt ook voor de extra werkverlichting en het uitgebreide camerasysteem met een Corner Eye voorop en een vaste camera achter. “Dat kon bij ons makkelijk omdat de bakwagen en de middenasaanhanger eigenlijk nooit losgekoppeld worden. We kunnen namelijk dankzij 4 dubbel scharnierende deuren en een aluminium overrijdplaat heel makkelijk doorladen. De chauffeur zet de combinatie achteruit tegen de ramp en we rollen hem zo tot voorin vol of leeg. Daarbij helpt het dat wij een binnenmaat hebben van 2,50 meter. Want onze pallets willen wel eens net iets breder geladen zijn. En ondanks dat we met een normale bandenmaat rijden, hebben we toch een binnenhoogte van 2.71 meter. Dat komt omdat Scania standaard het laagste chassis op de markt levert.”
Zowel onder de bakwagen als de aanhanger zijn extra kisten gemonteerd. “Dat is primair voor het opbergen van de laadklepaccu’s en allerhande materieel om de lading goed vast te zetten. En verder heeft de chauffeur zijn eigen kist waar hij zijn eten in meeneemt en ook een vaste watertank heeft om bijvoorbeeld zijn handen even te wassen.”
Korte lijnen
De keuze om deze keer voor Scania te gaan was tweeledig. “Om te beginnen zit de dealer bij ons in de straat. Kortere lijnen kun je niet hebben,” vertelt Van Eijck. “We doen ongeveer acht jaar met een auto op basis van een 120.000 kilometer per jaar. Dan is het een kwestie van rekenen. Daarbij bleek de TCO van de Scania veruit het gunstigste. Dat komt mede door de hoge inruilwaarde. Maar ook omdat we alleen een basis onderhoudscontract hebben. Onvoorziene reparaties zitten daar niet in maar die verwacht ik zeker de eerste jaren niet.”