Chinese Maxus timmert in Nederland aan de weg
Elektrische personenauto’s uit China worden steeds gewoner op de Nederlandse wegen. Bij de bestelwagens timmert Maxus aardig aan de weg, zodat de eerste Chinese truck slechts een kwestie van tijd lijkt.
Zover is het nog niet, maar gezien het tempo waarin de transitie naar elektrisch rijden zich voltrekt, zou dat zomaar snel kunnen veranderen. Tot die tijd is het vooral de markt van de bestelauto waar de veranderingen serieus rap gaan. Best logisch, want die worden mede ingezet voor de zogenaamde last mile delivery en juist daar zijn voertuigen zonder uitstoot bijzonder welkom. Het verbetert immers de leefbaarheid van binnenstad en woonwijk door een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Daarnaast is de transitie van diesel naar elektrisch bittere noodzaak vanwege alle milieuzones die Nederland nu al kent of voor veel steden zijn aangekondigd.
Van Mossel
Vandaar dat elk bestaand bestelautomerk inmiddels een of meerdere elektrische varianten in het programma heeft. Het veranderende speelveld biedt bovendien kansen aan nieuwkomers zoals het Chinese Maxus, dat sinds enige tijd door dealergroep Van Mossel naar Nederland wordt gehaald. Dat merk opereerde hier met de eDeliver3 – een compacte bestelwagen – en de grote eDeliver9, die uiterlijke trekjes vertoont van de grote Ford Transit-bestelbussen.
Vanaf januari komt daar de eDeliver 7 bij, die zoals de modelnaam al doet vermoeden het gat vult tussen de twee al leverbare modellen. De eDeliver7 heeft een heel eigen ontwerp, dat in niets lijkt op andere bestelauto’s op de markt. De voorzijde oogt met zijn smalle koplampen en ronde design lekker bijdetijds, terwijl het verder vierkante silhouet veel laadruimte belooft. Dat klopt ook wel, want de 7 wordt leverbaar in drie afmetingen, twee hoogtes en twee wielbases. Daarmee varieert het laadvolume van 5,9 tot 8,7 kubieke meter, bij een maximum laadvermogen van 1.200 kilo.
Actieradius
Veel belangrijker is echter de actieradius, al biedt stadsverkeer natuurlijk veel meer mogelijkheden tot regenereren van energie om zo het bereik te vergroten. De elektromotor van de eDeliver7 levert een vermogen van 204 pk en een koppel van 330 Nm. Die kan worden gekoppeld aan een 77 of 88 kWh groot accupakket. Die eerste brengt het qua actieradius tot 320 kilometer, de 88 kWh-versie komt zelfs tot 365 kilometer ver. Mocht dat niet genoeg blijken, dan laadt de eDeliver7 in vijftien minuten tijd zo’n 100 kilometer aan extra bereik bij. Dat lijkt ruim voldoende in deze klasse.
Qua uitrusting volgen de Chinese merken de strategie van de Japanse merken destijds, die bij hun komst naar Nederland de gevestigde orde wisten te verslaan met een rijke uitrusting. Zo ook de eDeliver 7, want naast alle (verplichte) veiligheidssystemen beschikt deze over zaken als een infotainmentsysteem met een 12,3 inch groot touchscreen, een verwarmd stuurwiel, een verwarmde voorruit, verwarmde buitenspiegels, airconditioning, automatische LED-koplampen en trekhaakvoorbereiding.
Pick Up
Maar er is meer nieuws want op het hoofdkantoor van Van Mossel in Waalwijk werd naast de eDeliver7 ook het doek getrokken van de T90 EV Pick Up. Deze volledig elektrisch aangedreven pick-up doet qua formaat niet onder voor de trucks uit Amerika en is dankzij de MRB vrijstelling gewoon als dubbelcabine met achterbank te gebruiken. Helaas was een proefrit nog niet mogelijk.
Ook de 7 was slechts statisch te aanschouwen maar een blokje om met zowel de 3 als de 9 leerde dat het met de techniek wel goed lijkt te zitten. Beide bestelbussen rijden uiterst comfortabel door het ontbreken van geluid en de souplesse van de aandrijflijn. Moeiteloos word je in beweging gebracht waarna de snelheid traploos toeneemt. Dat kan ook heel snel door het stroompedaal helemaal in te trappen. Dan schiet de Maxus werkelijk uit de startblokken. Misschien handig als je haast hebt, maar het is funest voor je rijbereik. Doe je wat rustiger aan dan zijn het gewoon plezierig rijdende bestelbussen.