“Zes op de tien chauffeurs ziet het niet meer zitten om door te gaan als chauffeur vanwege de problemen in de sector.”
Dat zegt SP-Europarlementariër Dennis de Jong aan de hand van de resultaten van een door hem opgezette enquête.
De enquête ging over de toekomst van de transportsector en werd door 3.000 chauffeurs ingevuld.
Trots maar grote problemen
De Jong: “Bijna alle chauffeurs geven aan trots te zijn op hun werk, maar zeggen tegelijkertijd met grote problemen te zitten. Zo gaven zeven van de tien chauffeurs aan er de afgelopen jaren financieel op achteruit te zijn gegaan. Hoe groot de nood is blijkt ook uit de steun van twee op de drie chauffeurs om de werking van de niet geliefde tachograaf uit te breiden met een locatie functie om zo misbruik tegen te gaan.”
De enquêtevragen gingen onder meer over de financiële positie van chauffeurs, de veiligheid op de weg, het gebruik van de digitale tachograaf en de toekomst van de transportsector.
Zwartboek
De resultaten van de enquête worden gebundeld in een zwartboek, dat aangeboden wordt aan Eurocommissaris Siim Kallas. De Eurocommissaris had tijdens een eerder gesprek met De Jong en andere Europarlementariërs al aangegeven uit te zien naar het zwartboek en verbetervoorstellen.
Cabotage
De Jong gaat het met Kallas ook over de geplande vrijstelling van de binnenlandse markten hebben, ofwel het verder versoepelen van de cabotage-regelgeving.
Kallas, zelf afkomstig uit Estland, wil de nationale transportmarkten helemaal opengooien, maar De Jong ziet liever het tegenovergestelde gebeuren: “Onder meer de door Brussel opgestelde regels over cabotage, het aannemen van een binnenlandse rit door een buitenlandse chauffeur, moeten worden aangescherpt en zeker niet verruimd, zoals Kallas eerder nog wilde.”
Chauffeurs hebben er genoeg van
Postbusfirma’s, de oneerlijke concurrentie, Cyprusconstructies of werken via buitenlandse uitzendbureau’s: chauffeurs hebben er genoeg van.
De Jong: “Het zou goed zijn als de arbeidsinspecties deze bedrijven eens wat scherper in de gaten zou houden en vaker onaangekondigd zou controleren. Dan moet het beleid van de Nederlandse regering wel radicaal om, want nu wordt er nog volop bezuinigd op inspecties, onder andere via handhavingscontracten waarbij een bedrijf van controle wordt vrijgesteld, als het een paar jaar aan de regels heeft voldaan.”
Boeteleed
De chauffeurs hebben ook het gevoel in verschillende landen vaker een boete te krijgen dan de Oost-Europese collega’s. Nederlandse chauffeurs betalen namelijk altijd wel en spreken hun talen.
De Jong: ‘Dat kan natuurlijk niet, boetes moeten worden uitgeschreven omdat er regels worden overtreden, ongeacht de vraag of de boete vervolgens gemakkelijk te innen valt of niet. Ik wil dan ook dat hierover tussen de verkeerspolitiediensten in Europa duidelijke afspraken gemaakt worden: controles moeten objectief worden en er mag niet gediscrimineerd worden op de kleur van het kenteken’.