De stemming is somber als het gaat over de toekomst van het chauffeursvak.
Dit blijkt uit de uitkomst van een poll op Truckstar.nl waar 1728 mensen aan meededen.
Vooral de goedkope lonen-chauffeurs uit Oost-Europa baren velen zorgen: 31 procent kiest: ‘Ik zie het somber in, want we worden weggeconcurreerd door Oostblokkers.
Een bijna evengrote groep, 28 procent, is ontevreden over ons door de EU opgelegde beperkingen. Deze groep is het eens met de stelling: ‘Ik zie het somber in omdat we vanuit Brussel steeds meer gereguleerd en gecontroleerd worden. De vrijheid is helemaal weg.’
Dat betekent dat 59 procent van de deelnemers – de meerderheid -zich zorgen maakt over de toekomst van het chauffeursvak.
Minderheid positief
Twaalf procent kan zich echter vinden in een positievere stelling: Zij zien ‘de toekomst positief tegemoet, ondanks de moordende Oostblok-concurrentie. Het Nederlandse wegtransport, nationaal en internationaal, heeft toekomst door betere kwaliteit en betere chauffeurs’.
Deze groep heeft natuurlijk een punt. Het Nederlandse transport scoort beter vanwege de professionele houding van onze chauffeurs.
Maak er het beste van
De op één na grootste groep, 29 procent, is eveneens positief gestemd en is het eens met de vierde stelling van de poll: ‘Ik zie de toekomst positief tegemoet en accepteer dat vroeger tijden niet meer terugkomen. Ik maak er het beste van, geniet van m’n werk en laat me niet gek maken door Brussel of Oostblokkers.’
De resultaten zijn voor Truckstar geen verrassing, maar wel ernstig te noemen.
Ellende in Brussel begonnen
Uiteindelijk is alle ellende in Brussel begonnen, en wellicht zijn we zelf ook in het begin te naief geweest door het allemaal te laten gebeuren: het opengooien van de grenzen waardoor er geconcurreerd kan worden op loonkosten – met het kapotmaken van het chauffeursvak in West-Europa als één van de ernstige gevolgen. Maar ook de digitale tachograaf en alle drama’s die we daarmee iedere dag weer meemaken is een ramp. Maar of die te voorkomen was geweest, valt te bezien.
Daar staat tegenover dat je nu zonder eindeloze grensprocedures je weg kunt vinden in heel de EU en dat door de open grenzen de handel ook is toegenomen. Die wordt echter door – onder andere – een euro-crisis weer aardig in de kiem gesmoord…
Foto: We hebben de mooiste nieuwe trucks onder onze kont tegenwoordig, maar de stemming blijft somber.