Transport Groep Gelderland uit Lochem heeft vijf Volvo-trekkers aangeschaft. Het betreft drie Volvo’s FM en twee Volvo’s FH. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens.
“Wij collecteren bij circa 1.400 veehouderijen in Gelderland melk en distribueren dat naar productielocaties van Friesland Campina”, vertelt algemeen directeur Sander Keuper van Transport Groep Gelderland. “Daar worden vervolgens allerlei zuivelproducten van gemaakt. Ons werk gaat dag en nacht door; de auto’s staan praktisch nooit stil.”
FH en FM
Keuper constateerde begin dit jaar bij zijn aantreden dat een deel van het wagenpark, bestaande uit 21 trekkende eenheden, aan vervanging toe was. Een aantal dealers werd uitgenodigd om een aanbod te doen, waarbij Volvo als beste uit de bus kwam. “Daarnaast heeft de daadkracht en het gevoel dat Paashuis ons echt als klant wilde hebben ook een belangrijke rol gespeeld”, zegt Keuper. De keus viel op twee Volvo FH en drie Volvo FM 4×2 trekkers met 420 pk motorvermogen. De mening van chauffeurs die met de trucks gaan rijden speelde een belangrijke rol. Zij mochten aangeven of zij een FM of een FH wilden. “Het is immers hun werkplek en ik wil dat die zo goed mogelijk voor hen is ingericht”, zegt Keuper. “Chauffeurs die veel adressen kort achter elkaar hebben, en dus vaak in- en uit moeten stappen, hebben liever een FM terwijl chauffeurs die meer kilometers maken voor een FH gaan.”
Volvo Dynamic Steering
De trekkers zijn onder meer uitgerust met Volvo Dynamic Steering (VDS). Voor veel chauffeurs is het de eerste kennismaking met het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem. “Chauffeurs zijn er enthousiast over”, zegt Keuper. “Vroeger moesten ze flink trekken aan het stuur, maar Volvo Dynamic Steering maakt het sturen een stuk lichter.” Ook zijn de trucks uitgerust met het Visibility-pakket, dat het voertuig beter zichtbaar maakt in het verkeer en het zichtveld voor chauffeurs optimaliseert. Het Visibility-pakket bestaat uit statische bochtverlichting, mistlampen aan de voorzijde, koplampsproeiers, een regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon verlichting. “Onze trucks zijn ook in het donker op pad en op boerenerven moeten we veel manoeuvreren”, zegt Keuper. “Veiligheid is een belangrijk onderdeel van ons werk en het Visibility-pakket draagt daar aan bij.”