Als eerste transportbedrijf in Nederland heeft Cerfontaine BV uit Berg en Terbijt (bij Maastricht) een Scania R770 8×4 als zwaar transporttrekker in een robuuste XT-uitvoering in gebruik genomen. De 8×4 met een tandemstel met naafreductie en een sturende voorloopas heeft in Nederland een technische ontheffing tot 180 ton.
“Zo zwaar gaan wij eigenlijk nooit, bij 100 ton houdt het bij ons wel op,” vertelt directeur en mede-eigenaar Daniël Cerfontaine over de nieuwste Scania in het bedrijf. “Wij zetten de auto in voor een vierassige dieplader in het transport van voornamelijk onze eigen grondverzetafdeling. Maar we rijden ook voor derden.”
Familiebedrijf
Cerfontaine is een familiebedrijf en wordt geleid door drie broers. “Wij richten ons op loonwerk, akkerbouw, grondverzet en (zwaar) transport. Waarbij mijn broer Roger het grondverzet doet en Pascal het agrarische gedeelte en de werkplaats leidt en ik voornamelijk het financiële deel en het transportgedeelte onder mijn hoede heb. Wij zijn werkzaam in Nederland, België, Duitsland en ook steeds meer in Denemarken.”
Lees ook: Eerste Scania 770S zwaartransporttrekker van Nederland voor De Romein
Hoewel Cerfontaine niet een uitgesproken voorkeur heeft voor één merk, kozen de broers deze keer wel bewust voor Scania omdat die af fabriek de meest uitgekiende configuratie kon leveren die het bedrijf voor ogen had. “Wij zochten een voertuig dat binnen ons metier een goede TCO en een hoge inzetbaarheid koppelt aan de door ons gewenste robuustheid. Voor de chauffeur kwam daar nog het comfort en de handling bij. Onze vorige zwaar transporttrekker leverde hierop nét teveel punten in. Hoewel brandstofverbruik niet de meeste nadruk bij ons krijgt, was met name het verbruik van de vorige auto zelfs naar onze begrippen eigenlijk iets te hoog. En met meer brandstof krijg je ook in de periferie ook meer AdBlue, filters en toch ook extra slijtage.”
Brandstofverbruik
Op de vraag wat binnen de zwaar transportafdeling van Cerfontaine als een acceptabel verbruik geldt, antwoordt de directeur dat ‘alles beneden de 50 liter op de honderd goed te noemen is’. “Ik weet dat dat waarden zijn die een wegvervoerder nachten wakker zouden houden. Maar met onze treingewichten is dat normaal. En ik moet zeggen dat de eerste tekenen gunstig lijken. Het ziet er naar uit dat de 770 pk sterke Scania V8 motor daar ruim onder blijft. En de chauffeur roemt het comfort van de rondom luchtgeveerde truck en de 3.700 Nm trekkracht van de motor.”
Dat Cerfontaine de zwaarste motor in de markt onder vloer van zijn trekker kreeg, was niet een automatisch gelopen race. “We gingen eigenlijk voor een 660 V8. Maar het liep uiteindelijk toch anders. We zijn wel bewust voor een XT-uitvoering gegaan. De truck staat in die uitvoering nét iets hoger en heeft een volstalen bumper. Omdat wij toch veel onverhard rijden en geregeld op bouwterreinen zitten, zagen we dat als een voordeel.”
In eigen beheer opgebouwd
De truck is gedeeltelijk in eigen beheer opgebouwd om hem optimaal te kunnen inzetten als zwaar transporttrekker. “De basis met het zware chassis met innerliner, de ruim bemeten aandrijflijn met de retarder en de eindoverbrenging van 3,80:1, alle elektrische voorbereiding voor extra verlichting en de flitslampen en meer hebben we als S-order direct door de fabriek laten monteren. Maar het rek tegen de achterwand van de cabine met daarin onder meer de AdBluetank, alle luchtketels en de grote brandstoftank hebben we zelf gemaakt en opgebouwd. Ook aan de veiligheid hebben we extra aandacht besteed. Voor dit soort voertuigen is AEB, ESP en LDW niet verplicht. Maar omdat Scania het standaard wel kon leveren, hebben we het toch toegevoegd samen met ACCplus en DAS.”
King of the Roadpakket
De auto is verder uitgerust met een zware schuifschotel voor een 3,5 inch kingpin. “Voor de chauffeur hebben we gekozen voor een King of the Roadpakket met leren bekleding met de rode stiksels en, wat ik belangrijk vind, een standkoeling. Want hoewel we niet veel in de auto overnachten, is de truck toch uitgelegd op het lange afstandstransport. En in het buitenland mag je met een exceptionele lading vaak alleen ’s nachts de weg op. Dus moet de chauffeur overdag slapen en zijn rust pakken.”
De aard van het transport met lange vaak verplichte wachttijden, ingewikkeld laad- en loswerk drukt natuurlijk ook de kilometrage. “Toch rijden wij zo rond de 80.000 km per jaar met het voertuig. Maar dat betekent dat ik er makkelijk 10 jaar mee zou moeten kunnen doen. Daarom hebben wij, hoewel onze eigen werkplaats heel veel kennis heeft en veel van ons onderhoud doet, het de R&O voor deze truck toch in een servicecontract ondergebracht bij de Scaniadealer in Nuth.”