Voertuig besteld na anderhalf jaar vertraging
Enschede gaat binnenkort na Utrecht als tweede stad werken met de zonne-elektrisch aangedreven Cargohopper truck voor distributie in de binnenstad.
Aanloopproblemen
Eigenlijk zou de Cargohopper eind 2011 al zijn intrede doen in Enschede, maar door problemen met de toelating door de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) liep het project flinke vertraging op.
Vanwege het gewicht en de gewenste hogere snelheid van het voertuig was het noodzakelijk om de Cargohopper op kenteken te zetten. Daarvoor moest de elektrische trekker-opleggercombinatie verschillende beproevingen ondergaan. Zo moest de truck onder andere de hellingproef kunnen doorstaan en beschikken over voldoende acceleratievermogen en trekkracht. Eisen waaraan niet meteen kon worden voldaan.
Inmiddels voldoet het voertuig wel aan de RDW-eisen en heeft vervoerder HST het voertuig besteld. De Enschedese transporteur verwacht er in maart de eerste ritten mee uit te voeren.
Met de Cargohopper gaat HST winkeliers in het centrum bedienen. Op de terugweg neemt het wagentje ‘droog’ afval mee zoals papier en plastic. Doel is om zo het aantal voertuigbewegingen in de binnenstad terug te dringen en te zorgen voor een rustiger winkelbeeld.
Voor een succesvol project moeten andere transporteurs gaan samenwerken met HST en instemmen met overslag op het distributiecentrum aan de rand van de stad. Daarnaast moeten er genoeg ondernemers worden gevonden voor een abonnement op het systeem. Hoeveel ondernemers zich nu al bij het project hebben aangesloten is niet duidelijk. Het Cargohopper systeem moet na drie jaar zelfstandig kunnen functioneren.
Dat de Cargohopper nu beschikt over een kenteken maakt het concept ook interessanter voor andere gemeentes. Onder andere vanuit Amsterdam bestaat verregaande interesse.
Bron: RTV Oost