Gelijk werk, gelijk loon is voor FNV Bondgenoten hét thema van de onderhandelingen over een nieuwe cao in het beroepsgoederenvervoer, die vandaag hun derde ronde ingaan.
De onderhandelingen worden gehouden in vergadercentrum De Soesterduinen in Soest. “Na twee ronden noodgedwongen over het pensioen te hebben gesproken, gaat nu het echte werk beginnen”, zegt Huub van den Dungen, bestuurder van FNV Bondgenoten. FNV Bondgenoten wil met de werkgevers harde afspraken maken om ontduiking van de cao, verdringing van de Nederlandse werknemers door goedkope arbeidskrachten en uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs tegen te gaan.
Van den Dungen: “In de media hebben de werkgevers steeds geroepen dat ook zij tegen die duistere praktijken zijn. Het wordt nu eens tijd dat ze die woorden in daden omzetten.”
Tegen Oost-Europese constructies
De vakbond wil tot afspraken komen die het bedrijven aanmerkelijk moeilijker maken om schimmige Oost-Europese constructies op te zetten. Zo moeten uitzendkrachten hetzelfde gaan verdienen als werknemers in vaste dienst. Van den Dungen: “En als er onverhoopt toch iets fout gaat bij een bedrijf, dan moet dat bedrijf ook aansprakelijk kunnen worden gesteld. Het moet niet de problemen kunnen afschuiven op een of ander obscuur postbusbedrijfje ergens in Oost-Europa.”
Cao-eisen
De belangrijkste cao-eisen op een rijtje:
– Een cao van 1 jaar (1 januari 2012 – 1 januari 2013);
– Tegengaan van oneerlijk concurrentie op arbeidsvoorwaarden door afspraken over gelijk werk, gelijk loon;
– Verbetering van arbeidsvoorwaarden van uitzend- en oproepkrachten;
– Een loonsverhoging per 1 januari 2012 van 2,5 procent en een eenmalige vergoeding van 300 euro;
– Betere naleving van de cao;
– Verruiming van de scholingsfaciliteiten van werknemers;
– Veilig en gezond werken, onder meer door meer veilige parkeerplaatsen.