16 november | 15:17

Calais: grote angst bij chauffeurs

Chauffeurs staan grote angsten uit in en rond Calais.

Dit werd afgelopen vrijdag pijnlijk duidelijk toen chauffeurs hun verhalen en ervaringen vertelden tijdens het door Europarlementariërs Peter van Dalen (zie openingsfoto) en Dennis de Jong georganiseerde evenement ‘De Chauffeur Centraal’.

Samen met Dennis de Jong was Truckstar begin dit jaar zelf in Calais zodat we met eigen ogen en ruim voordat de mainstream media hierop insprongen, konden zien waar chauffeurs mee te maken krijgen. Van die trip maakten we deze reportage: Truckstar bezoekt Calais.

Chauffeurs durven niet naar Calais

Dat er in de maanden na ons bezoek niets verbeterd is, blijkt uit de verhalen die we nu horen tijdens De Chauffeur Centraal. Sommige chauffeurs durven er zelfs niet meer heen. Anderen vertellen hoe intimiderend het is als je spiegels dichtgeklapt worden, je bedreigd wordt en dat de illegalen met tientallen of meer rond je auto zwermen terwijl de Franse autoriteiten in geen velden of wegen te bekennen zijn, of gewoon niets doen.

Truckstar bezoekt Calais
Hier voel je je als chauffeur niet prettig bij.

Eerste nieuwe Actros rolt van band
De migranten wonen in dit soort kampementen en trekken er telkens weer op uit om trucks te vinden die ze naar Engeland moeten brengen.

Heel erg geschrokken

Europarlementariër Peter van Dalen: “Ik ben heel erg geschrokken van Calais. Ik heb chauffeurs gesproken die doodsbang zijn en ik hoor hier precies hetzelfde. Ladingen gaan verloren; een chauffeur vertelde me laatst hoe illegalen hun behoeften over zijn vracht groenten hadden gedaan. Die hele lading was daarmee afgeschreven.”

“De controles en checks zijn verbeterd maar het probleem is nog niet opgelost. Ik vind dat de huidige kampementen, waar inmiddels 7.000 migranten verblijven, afgebroken moeten worden en dat Groot-Brittannië de migranten die er nu zitten een eenmalig pardon moet geven.”

Kampementen moeten plat

Die laatste opmerking leidde onmiddellijk tot de reactie van chauffeurs dat dit een aanzuigende werking gaat hebben. Maar dat de kampementen plat moeten, vindt ook Jelle Boonstra, hoofd strategie en beleid bij TLN.

“Eurotunnel heeft alleen maar meer hekken geplaatst, en na een periode van relatieve rust van twee weken, vond afgelopen maandag de grootste bestorming door illegalen van de tunnel ooit plaats.”

Calais: grote angst bij chauffeurs
Jelle Boonstra vertelt de chauffeurs wat TLN doet aangaande de ellende in Calais.

Economische migranten versus vluchtelingen

“Maar wat is nou een oplossing? We moeten ten eerste snappen dat de illegalen rond Calais economische migranten zijn, op zoek naar een beter leven. Dit zijn geen echte vluchtelingen.”

“Daarnaast is er volgens TLN niet één oplossing, maar moeten tegelijk meerdere dingen gedaan worden: meer hekken, het ontmantelen van de kampen, en opvang van migranten en transportcentra moet uit elkaar getrokken worden.”

“We horen overigens van de UK Border Force dat Nederlandse transporteurs onderaan de lijst staan van nationaliteiten in wier trucks illegalen gevonden worden.”

Controle UK Border Force is bottleneck

Een chauffeur vult aan: “Probleem bij de UK Border Force bij de Eurotunnel is dat ze slechts twee banen hebben. Het is een bottleneck, waardoor verkeer zich ophoopt en dat geeft die illegalen juist weer de kans om aan boord van stilstaande trucks te springen!”

“TLN streeft naar een zogeheten Fast Lane voor trucks met tijdskritische ladingen vanuit Nederland zoals groenten en andere bederfelijke waar”, antwoordt Boonstra. “We zijn daarover in gesprek met de Britten.” Er zouden overigens plannen zijn voor één centrale controle op het terrein, maar dat kan nog even op zich laten wachten. Wel is Eurotunnel bezig met creeëren van bredere toegangswegen en een beveiligde truckparking.

Calais: grote angst bij chauffeurs
Na de CO2-check en de Franse douane komt de UK Border Force op het terrein van Eurotunnel en dit is een bottleneck.

Mag een chauffeur gedwongen worden?

Maar de chauffeurs zijn ook geïnteresseerd in waar TLN staat aangaande het volgende. Loek Koenders, tevens kaderlid bij de CNV: “Wat is het standpunt van TLN als een chauffeur uit angst weigert om nog naar Calais te rijden?”

Boonstra: “Daar kan ik alleen mijn eigen persoonlijke mening over geven, en ik vermoed dat minstens negentig procent van de transporteurs hier helemaal achter staat; ik vind dat een chauffeur niet gedwongen mag worden daarheen te gaan.” 

“Je mag verwachten dat je in het Europa van vrij verkeer en goederen gewoon veilig je werk kan doen.” 

Europa-breed probleem

En over Europa gesproken, is Calais wel het enige probleem? Chauffeur Martin van Nikkelen Kuijper: “Ik had laatst drie verstekelingen in mijn trailer. En ik was onderweg van Liechtenstein naar Nederland! Vanaf het moment dat de Duitse Bondskanselier Merkel heeft gezegd ‘kom maar’, is het probleem geëxplodeerd!”

Boonstra: “Het probleem is inderdaad veel groter en de vraag is, moeten we niet weer terug naar grenscontroles? Bovendien word je als chauffeur door de Britten als dader behandeld als je illegalen in je truck hebt. Dat is helemaal de verkeerde benadering.”

Helemaal stoppen met beleveren?

Eén van de chauffeurs stelt dat het een goed idee zou zijn om drie weken te stoppen met het beleveren van Engeland met verse goederen vanuit Nederland. In de discussies tijdens de lunch blijkt echter dat velen vermoeden dat zo’n actie nog veel ergere consequenties gaat hebben.

Dan vinden de Britten snel genoeg nieuwe leveranciers en nieuwe – waarschijnlijk Oost-Europese – transporteurs en is het maar de vraag of het Nederlandse bedrijfsleven en transport die verloren markt ooit weer kan herroveren, zo klinkt het.

Nederlandse havens

Peter van Dalen wijst er als laatste punt op dat het illegalen-probleem zich ook naar Nederlandse havens verspreidt. Dit wordt beaamd door Kees Hersbach van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Hersbach legt echter uit dat er in Nederland vooralsnog voor gekozen is om geen grenscontroles uit te voeren, bovenop de controles die er nu al zijn. “Dat veroorzaakt namelijk stilstaand vrachtverkeer en daar profiteren illegalen van”, aldus Hersbach.

Duidelijk is in ieder geval dat de oplossing voor de ellende in Calais nog ver te zoeken is. “Ik vind dat die Fransen veel te laks zijn”, zegt Peter van Dalen nog. Maar dat het probleem groter is dan alleen Calais of Frankrijk is evengoed duidelijk.

De bijeenkomst ‘De Chauffeur Centraal’ was in ieder geval een positieve zet van van Dalen en zijn collega Dennis de Jong. Niet in de laatste plaats vanwege het eerste deel van de bijeenkomst over de oneerlijke concurrentie. Het verslag daarvan publiceerden we op 13 november al.

Nederland krijgt EU-voorzitterschap

Nu is de hoop dat van Dalen en de Jong, evenals de Nederlandse regering binnenkort echt stappen kunnen maken op Europees niveau. Nederland is vanaf 1 januari 2016 namelijk voor zes maanden voorzitter van de EU, een positie vanwaar redelijk wat invloed uitgeoefend kan worden. Truckstar blijft de onntwikkelingen in ieder geval volgen.

Lees ook:

De Chauffeur Centraal – bijeenkomst over oneerlijke concurrentie in het wegtransport

Op Truckstar.nl hebben we veel berichtgeving over Calais. Die artikelen vind je allemaal in ons Calais Dossier.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda