Cabotage voor Roemenen en Bulgaren
Roemeense en Bulgaarse vervoerders mogen vanaf nu cabotageritten binnen de overige EU-landen uitvoeren.
Een Roemeense of Bulgaarse truck mag dus nu een binnenlandse rit rijden in een ander EU-land. Tot op heden was dit nog verboden om mogelijke concurrentievervalsing te voorkomen. Een en ander was zo afgesproken tijdens de toetreding van beide landen tot de EU in 2010. Dit meldt Nieuwsblad Transport.
Tarieven
Uiteraard zijn er vandaag de dag al vele Roemenen en Bulgaren onderweg op de Nederlandse wegen. Toch zal het aflopen van het cabotageverbod de tarief-ontwikkeling op de Nederlandse transportmarkt negatief kunnen beïnvloeden.
Daar staat tegenover dat in een land als Nederland, waar de afstanden relatief klein zijn, het cabotage-gevaar niet zo groot is als in landen als Zweden, Noorwegen, Groot-Brittannië of Frankrijk. Nederland is omringd door andere landen en buitenlandse trucks zijn vaak snel weer in een ander land.
Dit neemt echter niet weg dat de markt volledig uitgehold is – en wordt – door onze Oost-Europese collega’s en door Nederlandse transportbedrijven met illegale constructies. Die laatste groep overtreedt waarschijnlijk wel regelmatig de cabotagewetgeving. Maar, cabotage valt lastig te controleren. De KLPD en TLN denken bovendien dat Oostblokkers weinig cabotageritten doen in Nederland. “Cabotage in Nederland is marginaal”, aldus TLN-voorzitter Alexander Sakkers vorig jaar tegen Transport Online. De VERN en FNV Bondgenoten denken daar heel anders over.
Goede zaak, maar..
In theorie is geheel vrije cabotage een goede zaak, aangezien daarmee het aantal lege kilometers teruggedrongen wordt. Branche-organisatie TLN is altijd voorstander van vrije cabotage geweest. Het levert Nederlandse transportbedrijven grote voordelen op in de ons omringende landen.
In de praktijk blijkt echter dat voor de invoering van vrije cabotage er wél een ‘level playing field’ moet zijn, met gelijk geschoolde, professionele chauffeurs, die gelijke salarissen verdienen. Dit is in het huidige Europa absoluut niet het geval.
De meeste landen hanteren overigens momenteel de volgende, door de EU goedgekeurde regel: Een buitenlandse truck mag drie binnenlandse ritten in een land rijden in een periode van zeven dagen, beginnende op de dag van het lossen van de binnenkomende internationale rit. De tweede en derde cabotagerit mogen ook in een ander land uitgevoerd worden. Als de truck een land leeg is binnengekomen geldt dat er slechts één cabotagerit gereden mag worden. Die rit moet binnen drie dagen na binnenkomst gereden zijn.
Foto: Deze Roemeense truck blijkt – tijdens een grote transportcontrole afgelopen jaar – leeg te zijn.
Ik ben zelf geen chauffeur, maar dit is een kwalijke zaak voor de rijders in NL.
Kan daar heel erg kwaad over worden. Laat die gasten lekker in hun eigen land
Knorren!!! Zo krijg je idd geen jonge chauffeurs en eerlijke concurrentie!!!!
Echt belachelijk opzouten met die stropdassen
Fantastisch. Alweer zo’n prachtige beslissing genomen door stropdassen die zelf niet voor hun baantje hoeven te vrezen.Wat is het toch heerlijk om €150.000 per jaar te verdienen en ondertussen net te doen of je gek bent zolang je je Europese-unie vriendjes maar niet tegen de haren instrijkt. Toch gek dat er zo weinig jonge chauffeurs bijkomen zeg.
Hopla!!! EN het is nu ook definitief in NL afgelopen met fatsoenlijk werk!!! Want voor die prijzen gaan rijden op de cabotage, kunnen wij niet doen. Europa bedankt he en houdoe!!!