Als het aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt, wordt de bullbar per 1 januari 2016 verboden.
Dat meldt Transport en Logistiek Nederland. De bestaande Nederlandse regelgeving omtrent de bullbar wordt namelijk uitgebreid.
Personen- en bedrijfsauto’s mogen vanaf 1 januari 2016 aan de voorzijde niet zijn voorzien van voorzieningen die in geval van botsing de kans op lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten.
TLN: einde bullbar
Volgens TLN betekent dit indirect betekent het einde van het gebruik van bullbars op vrachtauto’s. Een bullbar beschermt de truck bij aanrijdingen met wild.
Vanuit verschillende overheden is er echter weerstand tegen het gebruik van bullbars. Ze zouden in geval van een botsing met andere weggebruikers meer letsel kunnen veroorzaken dan dezelfde truck zonder bullbar.
Voor personenauto’s is sinds 2009 op Europees niveau bepaald dat een bullbar een EG-keurmerk moet hebben, en niet meer letsel mogen veroorzaken dan het voertuig zonder bullbar.
Geen scherpe delen
Voor trucks is er geen Europese wetgeving en is alles per land geregeld. In de Nederlandse voertuigwetgeving (Regeling Voertuigen) is reeds bepaald dat personen- en bedrijfsauto’s geen scherpe delen mogen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
Bullbars hebben echter vaak geen scherpe delen. Daarom is nu besloten de bestaande regelgeving uit te breiden.