Eén tolkastje voor heel de EU – zou het er dan toch nog van komen? Wel als het aan Eurocommissaris Violeta Bulc ligt.
De (goedgekeurde) Europese wetgeving ligt er al sinds 2004, maar er is nooit iets mee gedaan. Daardoor zitten we nu met een chaos aan tolkastjes bij de voorruit en een nodeloos ingewikkelde administratie in het grensoverschrijdende wegvervoer. Volgens de internationale organisatie van wegvervoerders (IRU) hebben sommige internationaal rijdende chauffeurs tot wel tien on-board units of obu’s in de cabine.
Zonder stoppen
Bulc nu wil daar vanaf: ‘Ik wil zonder stoppen met een tolkastje van Finland naar Portugal kunnen rijden’, zei ze van de week. Momenteel delen alleen Frankrijk en België enerzijds en Spanje en Portugal anderzijds hun tolsystemen.
Late actie
Basis voor deze late actie is de wens om de tolheffing in de verschillende lidstaten van de EU te harmoniseren, onder andere voor wat maten en gewichten van de voertuigen betreft. Ook de administratieve afhandeling kan met één systeem veel simpeler en dus goedkoper worden.
Tijd of afstand
Vraag is nog of de gereden afstanden of het aantal uren op een wegvak of in een land maatgevend moeten zijn voor de heffing. Een kilometerheffing lijkt logischer, te meer daar die een deel van de milieukosten moet dekken.