BUKO Transport uit Beverwijk heeft een regelrechte primeur in huis met de eerste MAN WVTetra. Een compacte vijfasser met een koppellengte van precies acht meter. Dankzij deze compacte afmeting past deze MAN-truck binnen de wettelijk toegestane lengte voor een gangbare dieplader-aanhangwagen. Daarnaast is het bovendien een volwaardige 10×4 asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.
Voor BUKO Transport is het nieuwe concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst. “Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen. Een vijfasser met een koppellengte van 8 meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra,” aldus directeur Wouter Langendijk.
Slechts 8 meter lang
De bijzonder compacte MAN vijfasser is slechts 8 meter lang van bumper voorzijde tot hart koppeling, waardoor deze binnen de geldende lengte wetgeving ingezet kan worden in combinatie met een dieplader-aanhangwagen.
Lees ook: Haarsma Groep neemt MAN TGX 26.470 in gebruik
“Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak. Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt. Dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8×4 kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit 8 ton laadvermogen tekort,” aldus Langendijk.
Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra daardoor bij aan de duurzaamheid, want nu kan dezelfde vervoerprestatie verricht worden met minder ritten. Langendijk: “Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor dit concept te kiezen. Wij zijn doorlopend op zoek naar de meest duurzame oplossingen en daar past dit concept perfect in.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Twee liftassen
Voor de ombouw ging WVT uit van een MAN TGS 35.470 8×4-4 BL. Deze is voorzien van een extra sturende en liftbare voorloopas. Verder is de positie van de naloopas gewijzigd en is er een nieuwe positie gevonden voor allerlei componenten, zoals de accu’s en de luchtketels. Ook de uitlaatdemper is naar voren geplaatst om de compacte bouw te kunnen realiseren.
Lees ook: Koopman Logistics neemt elektrische MAN eTGM in gebruik
Geert Veenstra, Sales Manager van Wierda Voertuig Techniek: “Belangrijk is dat het voertuig exact 8 meter lang is, gemeten vanaf de voorbumper tot de vangmuilkoppeling. Die laatste is zodanig gemonteerd dat optimaal manoeuvreren met de aanhangwagen mogelijk is. Een ander voordeel van het concept van de WVTetra is dat het voertuig door de twee liftassen leeg als 6×4 gereden kan worden. Ook dat is een aspect van duurzaamheid, want dat scheelt rolweerstand en komt het brandstofverbruik ten goede.”
De MAN is voorzien van een geïsoleerde Tibeg kipperopbouw met een overrijdbare achterklep met asfaltsnip. De truck werd geleverd door MAN Trucks dealer BTS.