De Europese Commissie bereidt momenteel een voorstel voor om langere truckcabines en opleggers toe te staan.
Het voorstel wordt waarschijnlijk deze maand nog gepresenteerd.
Dat klinkt mooi, langere cabines. Maar de vraag is of de chauffeur hiervan zal profiteren. Bekend is namelijk dat men onderzoekt of trucks een klein neusje kunnen krijgen voor een betere stroomlijn en een veiligere werkplek voor de chauffeur.
“We moeten de stroomlijn verbeteren en we moeten op de 45-voets container reageren”, zegt Matthias Reute, directeur generaal mobiliteit en verkeer van de Europese Commissie tegen het Duitse Trans Aktuell.
Details kan Reute echter nog niet geven: “We moeten het voorstel eerst aan de Commissie zelf presenteren.” Verder moeten er ook op het niveau van de lidstaten technische experts naar kijken.
Uiteraard zou het een geschenk uit de hemel zijn als slaapcabines iets langer zouden kunnen worden, maar vooralsnog wijst niets erop dat ook dit meegenomen wordt in het voorstel.
Foto: Deze Renault heeft een soort neusje die de truck betere aerodynamische eigenschappen geeft dan een standaard frontstuur-truck met platte voorkant. Of het er mooi uitziet is een heel andere vraag.