Op de ochtend van 29 januari is Broshuis het slachtoffer geworden van een ransomware-aanval. De aanval is direct gedetecteerd door de IT-afdeling van Broshuis, laat het bedrijf weten in een verklaring.
“Een onbevoegde derde partij heeft met geweld toegang gekregen tot de systemen van Broshuis, waarbij de aanvallers gegevens hebben versleuteld en mogelijk gestolen. Direct na de detectie hebben we de nodige maatregelen genomen om de aanval te isoleren en eventuele negatieve gevolgen te minimaliseren. Op dit moment zijn de aard en omvang van de getroffen gegevens nog onbekend.”
Onderzoeken
“Samen met een gespecialiseerde externe partij onderzoeken we nu de getroffen data, oorzaak en het effect dat dit heeft op medewerkers, klanten, leveranciers en de bedrijfsvoering. Wij staan in contact met de autoriteiten en hebben dit gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Veiligheid en transparantie zijn de kernwaarden bij Broshuis. We begrijpen dat de huidige situatie veel onzekerheid geeft en we betreuren dit ten zeerste. We werken continu aan het behouden en verbeteren van onze veiligheid, ook digitaal. Deze gebeurtenis gebruiken we om te leren en onszelf verder te verbeteren. Vanzelfsprekend houden we nauw contact met u zodra er nieuwe relevante informatie beschikbaar is.”
Voor eventuele vragen kunnen klanten contact openmen met Harold Vorsteveld, CCO Broshuis BV.