Groot-Brittannië zet chauffeurs van het leger in om tankstations te bevoorraden met brandstof als een staking van tankwagen-chauffeurs doorgaat.
Training van de chauffeurs van het leger begint deze week. De Britse regering zegt geleerd te hebben van een staking van tankerchauffeurs in 2000. Toen ontstond er chaos en werd het land bijna platgelegd door een gebrek aan brandstof.
Minister Francis Maude: “Een grote staking die de brandstofleveringen aan onze supermarkten, tankstations en vliegvelden in gevaar brengt, kan enorme verstoringen veroorzaken door het hele land.”
Negentig procent van chauffeurs
Zo’n 2.000 tankautochauffeurs, zullen het werk neerleggen als de staking doorgaat; dat is negentig procent van alle tankerchauffeurs.
Zij zijn lid van de vakbond Unite. Len McClusky van Unite zegt: “We zijn nu al langer dan een jaar aan het vechten om stabiliteit te krijgen in de sector. We roepen de regering, opdrachtgevers en de oliemaatschappijen op om op een constructieve manier met ons in gesprek te gaan.” Unite wil betere arbeidscondities voor haar chauffeurs.
“Helaas blijkt het moeilijk om een antwoord van ze te krijgen”, zo vervolgt McClusky. “Dat leidt tot frustratie omdat de chauffeurs het gevoel krijgen dat niemand naar ze luistert.”
Gevolgen zullen ernstiger zijn
Het is nog niet duidelijk of de staking doorgaat. Als er wel gestaakt wordt, dan zijn de gevolgen ernstiger dan in 2000, zo is inmiddels wel duidelijk.
In 1998 waren er 14.500 pompstations in Groot-Brittannië; nu zijn dat er nog maar 8.500. Dat betekent dat er veel minder brandstof op voorraad gehouden kan worden. Bovendien houden pomphouders tegenwoordig lagere voorraden dan tien jaar geleden.