Britten gaan langere trailers proberen
Bij wijze van proef komen er 1.800 langere opleggers op de Britse wegen.
Het Britse ministerie van Transport heeft het groene licht gegeven voor een proef met negenhonderd opleggers van 14,60 meter en nog eens negenhonderd opleggers van 15,65 meter. De proef start op 11 november en duurt maar liefst tien jaar, om transporteurs de mogelijkheid te geven hun investering af te kunnen schrijven.
Het maximale gewicht blijft 44 ton. Hiermee kiest transportminister Mike Penning niet voor de LZV, en dat moet voor veel Britse transporteurs een teleurstelling en een gemiste kans zijn.
Maar een truck kan met een langere trailer wel meer vervoeren dan met een standaardtrailer, tot 13 procent. De voordelen van de LZV worden zo op een beperkte manier toch gerealiseerd.
Brusselse hoogte-waanzin
Tegelijkertijd heeft de Europese Commissie in Brussel laten weten vast te houden aan haar eis dat nieuwgebouwde opleggers in de EU niet hoger mogen zijn dan vier meter. Er zouden daarom niet langer hogere trailers gebouwd mogen worden voor de Britse markt.
Een belachelijke eis, aangezien in Groot-Brittanië, maar ook bijvoorbeeld in Zweden, de infrastructuur van oudsher is ingericht op hogere trailers dan de standaard vier meter. Die landen kunnen daarom op hun binnenlandse markt efficiënter transporteren, iets wat goed is voor iedereen.
“Tachtig procent van de Britse trekker-oplegger-combinaties zijn 4,20 meter hoog”, zegt Chris Yarlsey, European affairs manager bij branche-organisatie FTA. “Het nieuwe voorstel van de Europese Commissie staat bakwagens tot 4,95 meter toe, maar niet opleggers. Waarom?”
Afgevaardigden van het Britse transportministerie zullen deze week in Brussel aanwezig zijn tijdens verdere discussies over dit onderwerp en zich niet neerleggen bij de vier meter-eis.
Foto: De EU wil Groot-Brittannië verbieden in de toekomst dit soort hoge trailers te maken. Langere opleggers mogen kennelijk weer wel.