Een harde Brexit komt eraan, met douanewetgeving volgens de aloude WTO-regels. Die sombere voorspelling doet de Fright Transport Association FTA, de Britse zusterorganisatie van Transport & Logistiek Nederland.
TLN heeft afgelopen week onder aanvoering van voorzitter Arthur van Dijk een werkbezoek aan de Britse tegenhanger FTA gebracht. De Nederlandse delegatie werd daar geconfronteerd met een tamelijk duistere boodschap, zo meldt TLN op haar website.
Ingrijpend
In het bijzonder is algemeen directeur David Wells van de FTA somber gestemd. Hij verwacht een harde Brexit, waarbij de transportsector qua douanewetgeving gaat terugvallen op de aloude WTO-regels. ,,Dat zou voor de transportsector ingrijpend zijn, maar niettemin houden wij hier wel rekening mee’’, aldus Wells. ,,Prepare for the worst, lobby for the best.’’
Weinig oponthoud
De FTA pleit voor een Brexit die de Britse transportsector zo min mogelijk schade toebrengt. ,,Seamless and frictionless heeft de voorkeur’’, aldus Wells tegenover de TLN-delegatie. ,,Dus met zo weinig mogelijk oponthoud, een vlotte douaneafhandeling, controles op de plaats van bestemming en niet aan de grens, geen handelsbarrières en geen quota’s. Kortom, een Brexit met zo weinig mogelijk hindernissen voor de sector.’’
Achterstallig onderhoud
Dit scenario lijkt, in de ogen van TLN, op voorhand lastig haalbaar. Douaniers zouden op het gebied van kennis en opleiding, bemensing en digitalisering veel ‘achterstallig onderhoud’ moeten inhalen. TLN opperde in Engeland de mogelijkheid om een ‘fast track lane’ te realiseren, voor die bedrijven die op douanegebied aantoonbaar alles op orde hebben. ,,Geen gek idee’’, aldus Wells. ,,Maar het is nu nog te vroeg om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.’’ De onderhandelingen met de EU zullen hard worden gevoerd, is tot slot Wells’ verwachting, die zelf voorstander is van een Brits vertrek uit de EU.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.