Begin dit jaar werd bekend dat de Britten tol gaan heffen voor trucks. Dit kan tot 1.000 pond per truck per jaar oplopen.
Het tolsysteem gaat waarschijnlijk in 2014 van start en moet oneerlijke concurrentie tegengaan. De Britten moeten de tol ook betalen, maar krijgen die weer terug in een verlaging van de wegenbelasting.
Hiermee ontstaat een eerlijkere concurrentiepositie voor Britse transporteurs in hun eigen land. Geoff Dunning van de Britse branche-organistie Road Haulage Association is blij met de tolheffing: “Wij pleiten al jaren voor een systeem waarbij het financiële voordeel wordt teruggedraaid dat onze Europese collega’s nu hebben op de Britse wegen.”
Stimulans Brits wegtransport
Staatssecratris voor Transport Patrick McLoughlin zegt tegen de BBC: “Deze voorstellen zijn een belangrijke stimulans voor de Britse wegtransportsector. Het is gewoon niet eerlijk dat buitenlandse trucks niets betalen om onze wegen te gebruiken, terwijl onze trucks wel moeten betalen als ze op het Europese continent rijden.”
Toch is niet iedereen in Groot-Brittannië blij. De AA (Automobile Association, Britse tegenhanger van de ANWB), vreest dat de vrachtwagentol de weg vrij maakt voor een veel groter tolsysteem waarbij ook automobilisten moeten gaan betalen.
De trucktol zou zo’n tien pond per dag moeten gaan bedragen, ongeveer 12,40 euro. Op jaarbasis zou per buitenlandse truck ongeveer 1.000 pond (1.240 euro), betaald moeten worden, zo schrijft de BBC. Vergeleken met de Duitse maut vallen deze bedragen nog mee. Maar het betekent wel een extra lastenverzwaring voor de vele Nederlandse transporteurs die op Groot-Brittannië rijden.
Lees ook: Grote stijging buitenlandse trucks GB, en: Truckheffing voor rijden in UK