De Bovag is de strijd aangegaan met de chauffeur die een magneet op de versnellingsbak zet.
Volgens de Bovag schakelt een sterke magneet op de versnellingsbak diverse veiligheidssytemen op de truck uit. Maar dat is niet het enige probleem voor de Bovag.
“Als het over tachofraude gaat, gaat het vaak alleen over de vermoeide chauffeur en hoe gevaarlijk dat is”, vertelt Bart Bouw, manager Bovag Truckdealers.
“Onderbelicht is het feit dat het met een sterke magneet uitschakelen van de sensor in de versnellingsbak, vaak tot gevolg heeft dat allerlei veiligheidssystemen uitgeschakeld of beïnvloed worden. Met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid”, aldus Bouw.
“Natuurlijk knelt de rijtijdenwet”, zo vervolgt hij. “Die is te rigide en dat lokt dit soort gedrag uit. Daar moet je als overheid serieus naar kijken. Daarnaast moet de EU de voertuigeisen aanscherpen. Manipuleren is nu te gemakkelijk.”
Daar heeft Bouw een punt en met de volgende generatie digitale tacho’s wordt het een stuk moeilijker om de boel voor de gek te houden. Die tacho’s krijgen namelijk een dubbele pulsgever.
Het echte probleem van de Bovag
Maar wat het echte probleem van de Bovag met de magneet lijkt te zijn, is het volgende: “Er worden op die manier vele kilometers gereden die niet geregistreerd worden. Dat betekent dat er langer met een truck wordt doorgereden dan het onderhoudscontract voorschrijft. Dat kost onze branche gewoon geld. Zeker waar sprake is van een reparatie-onderhoudscontract, is deze praktijk direct in verlies uit te drukken. Dat is een economisch delict”, aldus Bouw.
Bovag wil politie helpen
De Bovag wil daarom graag de politie helpen. Bouw: “Voorts moeten we als branche inventariseren waar we de politie kunnen helpen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat ze met een laptop meerdere merken kunnen uitlezen, om de voertuigdata te kunnen vergelijken met de tachodata. Overigens is de politie welkom in alle werkplaatsen van BOVAG truck-leden. Dat hebben we sowieso al met elkaar afgesproken.”
Kliklijn om chauffeurs aan te geven
De Bovag wil daarnaast dat truckdealers die merken dat er een magneet op de versnellingsbak heeft gezeten, dit melden aan de eigenaar van de truck. Of gekker: “Wat te doen met manipulerende chauffeurs? Misschien moet er bij de politie een kliklijn komen.”
De Bovag vroeg in de Telegraaf van zaterdag 18 augustus aandacht voor het probleem.
Foto: ANP