Komende herfst begint de bouw van de 945 meter lange Blankenbergtunnel aan de westkant van Rotterdam.
De bouw van de Blankenbergtunnel is mogelijk geworden doordat de Raad van State bezwaren van de kant van milieuorganisaties en omwonenden verworpen heeft. De nieuwe tunnel loopt straks onder de Nieuwe Waterweg door en verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. In 2024 moet hij klaar zijn. Het verkeer kan dan in beide richtingen over drie rijstroken rijden. Een stuk van 510 meter, de Hollandtunnel, loopt overigens niet onder water door maar onder land. Ook komt er een diepliggende aansluiting op de A20. Die weg wordt tot aan het Kethelplein verbreed.
Tweede toegangsweg
Minister Cora van Nieuwenhuizen, Havenbedrijf Rotterdam en ondernemersorganisatie Evofenedex zijn verheugd over de uitspraak omdat er, naast de Botlektunnel, nu een tweede toegangsweg naar het havengebied komt. Tegelijkertijd zal een deel van het verkeer niet langer voor de Beneluxtunnel kiezen, verwacht men. Dat moet de filedruk rond Rotterdam aanzienlijk verminderen. Die veroorzaakt nu elk jaar naar schatting 24 miljoen euro schade door tijdverlies.
Angst voor vervuiling
Maar de omwonenden en de milieuorganisaties die bezwaar aantekenden tegen de bouw van de Blankenbergtunnel, zijn een stuk minder enthousiast. Zij vrezen dat de geluidsoverlast en milieuvervuiling toenemen. Ook vinden ze het jammer dat er een brede snelweg door natuurhistorisch belangrijk gebied wordt aangelegd. Daar staat wel tegenover dat de milieuvervuiling die stilstaande auto’s teweeg brengen, verminderen zal. De landtunnel zal een deel van het lawaai tegenhouden en rond de Botlek- en Beneluxtunnel is er dan juist minder overlast door uitlaatgassen.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht