Boskalis gaat A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide verbreden
Rijkswaterstaat heeft de opdracht voor de verbreding van de snelweg A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide definitief gegund aan Boskalis.
Deze verbreding naar 2 x 3 rijstroken plus vluchtstrook, is noodzakelijk om de beschikbaarheid van de enige noord-zuid snelwegverbinding in Midden- en Zuid-Limburg te vergroten. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind 2027.
De snelweg tussen Het Vonderen en Kerensheide bevindt zich in het smalste stukje van Nederland: van de Duitse tot Belgische grens is Nederland hier niet breder dan 4,8 km. Het traject wordt omgeven door bedrijventerreinen, woon- en recreatiegebieden en is voor de bereikbaarheid daarvan cruciaal.
Verbreding A2
Al eerder is de doorstroming verbeterd door het openen van spitsstroken. Omdat spitsstroken minder capaciteit hebben dan reguliere rijstroken en worden afgesloten bij incidenten of slecht weer, ontstaan er echter nog steeds regelmatig files. Daarom verbreedt Rijkswaterstaat de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide van 2 x 2 rijstroken plus spitsstrook naar 2 x 3 rijstroken plus vluchtstrook.
Betere doorstroming en minder files
“De verbreding van dit traject moet leiden tot een betere doorstroming, minder files, grotere verkeersveiligheid en minder sluipverkeer in de regio. De verbeterde bereikbaarheid heeft positieve effecten op de economische ontwikkeling van Limburg”, aldus Patricia Zorko, waarnemend directeur-generaal bij Rijkswaterstaat.
‘Ook besteden we veel aandacht aan de landschappelijke inpassing van de snelweg en nemen we diverse natuurmaatregelen.’ Na een uitgebreide voorbereiding kunnen de werkzaamheden binnenkort van start.
Boskalis
Peter Berdowski, CEO Boskalis: “We zijn verheugd dit omvangrijke infraproject voor Rijkswaterstaat te mogen uitvoeren en daarmee een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Midden- en Zuid-Limburg. De toepassing van innovatieve oplossingen en een projectaanpak waarin leefbaarheid voor de omgeving en veiligheid voor onze medewerkers en de weggebruikers een centrale rol spelen waren onderscheidend bij de gunning. Met onze jarenlange expertise op het gebied van grondverzet, grondstoffen, wegenbouw en bouw van civiele kunstwerken kijkt ons team van gepassioneerde collega’s uit naar het uitvoeren van dit belangrijke project.”
De werkzaam heden duren tot 2027 ,oké maar wanneer beginnen ze dat kan ik nergens lezen
en dat ze maar snel beginnen anders draait die milieu freak het nog terug mocht in minister worden wat niet te hopen is
Toch nog iets verstand in Nederland!
Al dit soort projecten worden van tafel geveegd, liefst onder het mom ‘stikstof’ maar feitelijk pure bezuiniging; het geld moet naar Timmerfrans bijvoorbeeld. Hoe loopt Nederland vast en sterft verder af…