Bos Logistics neemt een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik. De succesvolle ervaring met de eerste FH Electric is een belangrijke reden voor deze stap. Het bedrijf zet de truck, geleverd door Volvo Group Truck Center, in voor het transport van luchtvracht op en rond Schiphol.
Bos Logistics is specialist op het gebied van transport en op- en overslag van lucht- en zeevracht. Sinds een paar maanden rijdt het bedrijf op en rond Schiphol met een Volvo FH Electric 4×2-trekker. “Deze elektrische truck zetten we in voor first- en last-mile delivery op Schiphol”, zegt Fleetmanager David Fonseca.
“Hiermee verzorgen we de afhandeling van luchtvracht van onze partner DSV. Als bedrijf in de transportsector moet je stappen zetten richting duurzame oplossingen om de impact op het milieu te verkleinen. We streven ernaar om onze CO2-uitstoot jaarlijks te reduceren en ook onze partner DSV vindt dat belangrijk. Daarbij doen we graag ervaring op met de mogelijkheden van een elektrische truck, in eerste instantie bij inzet in de first- en last-mile delivery. Volvo Trucks is koploper op het gebied van elektrische trucks en is daarom een logische partner om deze stap te zetten.”
Voorwaarden
Op voorhand had Bos Logistics een aantal voorwaarden. “We willen minimaal 150 kilometer op een dag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven opladen. Ook willen we met deze truck hetzelfde werk kunnen doen als met een dieseltruck en moet voor de chauffeur het rijden niet wezenlijk anders zijn. We rijden inmiddels een paar maanden met deze truck en kunnen concluderen dat de Volvo FH Electric aan al deze eisen voldoet. In de praktijk rijdt de chauffeur maximaal 70 kilometer per dag, dus actieradius is geen issue. Ook de chauffeur is zeer tevreden: de truck doet het voortreffelijk en is superstil.”
Lees ook: eActros met elektrische boorinstallatie voor Welvreugd
Tweede truck
Mede op basis van de ervaringen tot dusver heeft Bos Logistics besloten om een tweede Volvo FH Electric 4×2-trekker in gebruik te nemen. “Met deze truck gaan we hetzelfde werk doen, maar dan bij de luchthaven Brussels Airport. In principe is de truck hetzelfde gespecificeerd, al hebben we op details wat wijzigingen aangebracht. Bij een elektrische truck moet je bijvoorbeeld rekening houden met de plek van de accupacks. Daarom is de hendel waarmee de koppelschotel wordt bediend iets verplaatst, zodat de chauffeur voldoende ruimte heeft om daar goed bij te kunnen.”