De boetes voor fraude met de tachograaf gaan flink omhoog.
Dat heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport bekend gemaakt. Het nieuwe boeteregime gaat vanaf 31 mei in.
4.400 en 1.500 euro
Het standaard boetebedrag voor werkgevers die hun chauffeurs laten rommelen met (digi-)tacho komt op 4.400 euro te staan. Nu is dit nog 1.300 euro of 2.200 euro.
Voor de chauffeur (in dienst) gaat het boetebedrag omhoog van 500 naar 1.500 euro.
De aanscherping van het sanctiebeleid moet een afschrikwekkende werking hebben en bedrijven en chauffeurs stimuleren zich beter aan de rij- en rusttijden te houden.
Gezondheid, verkeersveiligheid en oneerlijke concurrentie
In de praktijk is gebleken dat er diverse methodes worden gebruikt om de registratie van de arbeids- en rusttijden te manipuleren. Hierdoor komt niet alleen de veiligheid, gezondheid en welzijn van de chauffeurs in gevaar, maar ook de verkeersveiligheid, zo oordeelt de ILT.
Ook leidt fraude met de tachograaf tot oneerlijke concurrentie. Een transportbedrijf dat zich niet aan de regels houdt, kan meer omzet maken dan een transportbedrijf dat de regels wel nauwkeurig in acht neemt. De boetebedragen voor alle overtredingen die een controle op de naleving van de arbeids- en rusttijden frustreren, gaan fors omhoog.
Deze beleidsregel (Beleidsregel boeteoplegging ATW en Arbeidstijdenbesluit vervoer) is op 30 mei 2014 in de Staatscourant gepubliceerd. De controle op de arbeids- en rusttijden is een onderdeel van de reguliere inspectietaken.
Afgelopen jaar bleek uit gerichte inspecties van de Inspectie Leefomgeving en Transport op manipulatie dat ongeveer twintig procent van de chauffeurs met de registratie van rij- en rusttijden knoeiden.