Jan van Dam Machine Transport heeft een gloednieuwe Volvo FM500 in gebruik genomen. Bijzonder aan de nieuwste telg binnen het bedrijf is het gewicht, in combinatie met de hoogte en het laadvermogen. De door CCH ontwikkelde Erkin-kraan met accupakket maakt de truck tot een uniek voertuig.
Dat Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater houdt van specialistische voertuigen, wisten we al langer. Maar de nieuwste truck is wel echt een bijzondere. Jan van Dam: “We hebben al een vrachtwagen rijden met een zware autolaadkraan achterop, maar wilden er graag nog een bij. Toen ben ik samen met mijn medewerkers gaan kijken wat voor soort truck we daarvoor in de plaats wilden. In overleg met CCH hebben we gekozen voor een truck met een 200 tonmeter autolaadkraan, als waardevolle toevoeging op ons bestaande wagenpark. We hebben daarnaast voor een lage Volvo FM gekozen.”
“Wat heel belangrijk was, was de verhouding van het eigen gewicht met de hulpstukken die je nodig hebt om het werk te kunnen doen, ten opzichte van het maximale terreingewicht om in Nederland en Europa zorgeloos en zonder vergunningen rond te kunnen rijden,” vertelt Jan van Dam. CCH heeft voor Jan van Dam in samenwerking met Erkin een 200 tonmeter kraan ontwikkeld die uitgekleed kan worden tot een eigen gewicht van 26 ton in plaats van 32. Daardoor kan er in hetzelfde transport nu ook een aanhanger met machine mee. “Maximaal hefvermogen en zo min mogelijk transportbewegingen, dat was de doelstelling en die hebben we bereikt”, aldus Toon Christiaens van opbouwspecialist CCH.
Accupakket
Bijzonder aan de truck is verder dat hij een doorrijhoogte van 2 meter 90 heeft. Roel Hoogendoorn, van Van Dijk Trucks Woerden, vertelt: “Om dat te realiseren heeft de vrachtwagen een volledig luchtgeveerd chassis om daarmee de hoogte te kunnen regelen. Daarnaast is ook de kraan laag opgebouwd, waardoor men met dit voertuig door een deuropening van nog geen 2 meter 90 een fabriekshal binnen kan rijden. Daar kan de bestelde machine vervolgens op de meest veilige manier afgeleverd worden. Dit is de eerste 200 tonmeter kraan die elektrisch kan draaien. CCH heeft voor ons een speciaal accupakket ontwikkeld dat los te koppelen is en dat we ook weer op andere trucks kunnen gebruiken. Qua duurzaamheid en uitstoot een goede innovatie en het draagt ook bij aan het werkcomfort op locatie. Al met al een bijzonder voertuig. “Van deze truck is er geen tweede”, aldus Van Dam.
Samenwerking
De Volvo is naast alle technische innovaties ook voorzien van alle mogelijke veiligheidssystemen. Van Dam: “Dat vinden we niet meer dan logisch. Ons bedrijf is een combinatie van mens en materiaal, waarbij de mens altijd voorop staat. Onze medewerkers moeten hun werk goed kunnen doen en onze klanten moeten ons erop kunnen vertrouwen dat wij hun kostbare machines veilig en onbeschadigd vervoeren. Daar moet je dus het beste materiaal voor hebben. Daarnaast sluiten wij onze ogen niet voor innovaties en duurzame oplossingen; daar blijven wij zwaar in investeren. Gelukkig kunnen we al jaren bouwen op onze vertrouwde partners zoals Van Dijk Trucks en CCH, waardoor je elke keer samen naar een hoger niveau toe kunt werken.”
Roel Hoogendoorn sluit af: “Jan komt telkens weer met een nieuwe uitdaging en blijft de grenzen van nieuwe mogelijkheden opzoeken. Een specialistisch project zoals deze nieuwe Volvo FM, waarbij je steeds met alle partners schakelt, is voor ons echt een feestje. We hebben sinds jaar een dag een hele mooie samenwerking met zowel Jan van Dam Machine Transport als CCH. Het blijft mooi om daar elke keer weer een rol in te mogen spelen.”
Over Jan van Dam Machine Transport
Jan Van Dam Machine Transport heeft al meer dan dertig jaar ervaring in het deskundig vervoeren van machines. Van industriële verhuizingen tot aan tijdelijke opslag; het familiebedrijf pakt alle specialistische klussen op. Met vestigingen in Oudewater, Rotterdam en Bergen op Zoom biedt het bedrijf een full service concept aan voor alles wat te maken heeft met logistieke uitdagingen rondom machinetransport, productielijnen en andere kwetsbare producten.
Foto’s: Cojan van Toor