Binnenkort verscheept carrosseriebouwer Berdex, uit het Brabantse Wanroij, een nieuwe veetrailer naar het Canadese Breslau. De oplegger is al de zesde die door het Nederlandse bedrijf aan de Canadese klant, Conestoga Meat in de staat Ontario, wordt geleverd.
Voor een fotoshoot werd de hulp van Fons van den Berkmortel ingeroepen. Zijn Amerikaan is een bekende verschijning en zorgde voor een bijzonder plaatje op een koude januariochtend. De Peterbilt met daarachter de vierassige veetrailer lijken voor elkaar bestemd. Een machtig mooi Amerikaans tafereel in de Brabantse polder.
Conestoga Meat
Conestoga Meat is een coöperatie waarin ook een aantal Nederlandse varkenshouders zitten. In 2016 zocht het bedrijf een efficiëntere en betere manier van het transport van varkens. De Amerikaanse opleggers voldeden niet aan de eisen die het bedrijf stelde aan snel laden en lossen, eenvoudig schoonmaken en vooral diervriendelijk transport. Berdex kwam in contact met het bedrijf en dat resulteerde in de bouw van speciale opleggers voor Canada.
16,20 meter lang
Het gaat om vierassers met een meeloop- gestuurde liftas met enkele montering 385/65 r22,5 banden. Alsmede drie starre assen met 11r22,5 banden in dubbele montering. De toegelaten aslasten voor deze SAF assen bedragen 8,5 ton voor de voorste as en 25,5 ton voor het triple stel. De kingpin druk bedraagt 14 ton. De opleggers zijn 16,20 meter lang, 260 cm breed en 415 cm hoog, geheel volgens de lokale wetgeving. Vijf exemplaren rijden inmiddels in Canada, de zesde gaat één dezer dagen de boot op naar Halifax. De nieuwste versie is de eerste met geforceerde dwars ventilatie waarbij de chauffeur in de cabine van iedere verdieping de temperatuur kan zien, instellen en controleren.
Drie dekken
De opleggers zijn voorzien van drie dekken waarvan er twee met klapvloeren. Het bovendek is voorzien van een binnenbrug. Door deze voorzieningen kunnen de varkens zelf naar boven lopen, zonder dat de laadklep daarvoor helemaal omhoog moet. Het resultaat is dat er zeer snel geladen en gelost kan worden. Het dak van de oplegger is liftbaar waardoor de chauffeur eenvoudig kan laden en het interieur kan reinigen na het lossen.Berdex leverde en bouwde ook de speciale losdocks bij de slachterij in Breslau waardoor de aansluiting van de opleggers optimaal is. Het lossen van een oplegger vol varkens (ca. 260 stuks van 130 kg) gebeurt in slechts acht minuten.