Heb jij de afgelopen maand ook een aantal keren met gefronste wenkbrauwen het nieuws gevolgd? Sinds de start van de coronacrisis kwam natuurlijk al naar voren dat de gedroomde Europese eenwording meer uit woorden bestaat dan uit daden. Elk land trok met betrekking tot corona zijn eigen plan, wat leidde toto een wirwar van regels. Eigenlijk wist bijna niemand meer waar hij aan toe was.
Dat gold al helemaal voor transporterend Nederland. Hier chauffeurscafés dicht, daar open. Hier verplicht een actuele test, daar niet. Vlak voor de kerstdagen was het helemaal bal. Dat de mensen in Brussel het niet goed kunnen verdragen dat de Britten hadden besloten de EU te verlaten, wisten we al even. Voor- en tegenstanders duikelden over elkaar heen om hun meningen over het besluit te geven. De tijd zal wel uitwijzen of dit voor de Britten verstandig is geweest. Wel kreeg ik sterk de indruk dat de chauffeurs op het laatste moment nog even als extra drukmiddel werden gebruikt om de Brexit-onderhandelingen op scherp te zetten.
Uit het niets besloot een aantal landen vlak voor kerst de grenzen te sluiten voor de uit het Verenigd Koninkrijk terugkerende chauffeurs. Als argument werd de Engelse mutatie van het coronavirus gehanteerd. Terwijl deze al langere tijd op het Europese vasteland was aangetroffen. Gevolg: duizenden chauffeurs stonden in lange rijen ‘in the middle of nowhere’ vast op een oud vliegveld (Manston). Je zult ongetwijfeld de dronebeelden van de eindeloze rijen bumper aan bumper geparkeerde vrachtwagens nog op het netvlies hebben. Zonder sanitair en andere voorzieningen werden chauffeurs dagenlang aan hun lot overgelaten. De hoop om de kerstdagen, voor heel veel mensen toch een belangrijk hoogtepunt in het jaar, thuis te kunnen vieren, vervloog met het uur.
Vanzelfsprekend is het begrijpelijk dat de overheden proberen het virus onder controle te brengen. Dat zij dit nu uitgerekend doen door middel van een groep mensen die een essentiële functie uitoefent, is idioot. Dat bleek ook wel toen het testen van de gestrande chauffeurs begon. Er werden in Dover 15.000 coronatesten uitgevoerd en daarvan bleken er slechts 36 positief. Dat had je eigenlijk van te voren wel kunnen weten. De meeste chauffeurs verrichten hun werk in ‘eenzaamheid’ en worden geconfronteerd met allerlei beperkende maatregelen onderweg bij laad- en losadressen.
Iedere besmette persoon is er vanzelfsprekend een te veel, maar de kans dat je wordt besmet in je lokale super is vele mate groter dan wanneer je de hele week in je cabine doorbrengt.
Freek Mulder
Hoofdredacteur Truckstar