Eind jaren zeventig ging ik met regelmaat met mijn stiefvader op pad met de vrachtwagen. Los van de schoolvakanties gebeurde het wel dat hij vanaf de pomp met de vaste telefoon naar huis belde en ik als een gek naar de snelweg rende om bij hem in te stappen. Dan reed hij de afrit af en sprong ik razendsnel op de bijrijdersstoel. Zo vertoefde ik menig uurtje in de cabine en zag ik het Nederlandse landschap aan mij voorbijtrekken.
De lading bestond steevast uit dikke bouwmachines, waaronder een Menck M 500, destijds een enorme machine. Van begrenzers was geen sprake. De MAN liep dik over de honderd kilometer per uur en de rijtijden werden lekker ouderwets bijgehouden op de schijf. Veiligheid bestond uit het steevast niet dragen van de gordel (als die al aanwezig was) en alle moderne systemen, zoals ACC, ESP, LDW en dergelijke, waren nog niet bedacht. Koffie werd er gedronken bij het chauffeurscafé en als ik het me goed herinner, was het tweede bakkie voor de heren chauffeurs gratis. Ik hoef je niet te vertellen hoe het chauffeursvak in de afgelopen veertig jaar is veranderd. Zoals het Klein Orkest ooit cynisch zong: „Er is in die tijd veel bereikt.” Veel dingen zijn inderdaad een verbetering gebleken en vroeger was zeker niet alles beter. Toch lijken het vrije gevoel en de romantiek rondom het vak wel een beetje verdwenen.
Dat laatste blijkt in de praktijk echter wel mee te vallen. Wij hebben onze lezers – weliswaar vlak voor het coronatijdperk – gevraagd om een uitgebreide enquête in te vullen. Hoe staat het nu met het chauffeursvak en ben je nog wel gelukkig met het werk? Uit de resultaten blijkt dat het chauffeursgeluk enorm hoog scoort. Chauffeurs zijn bovenmatig gelukkig met hun werk en ‘het geluk’ blijkt in de afgelopen jaren zelfs iets toegenomen. Wellicht komt dit ook omdat een meerderheid aangeeft dat het chauffeur zijn een ‘way of life’ is. Er valt van alles op af te dingen, maar ik denk dat het chauffeursvak met recht een beroep is om trots op te zijn.
Trots zijn wij van Truckstar om daar al veertig jaar deel van uit te mogen maken. Wie had ooit kunnen bedenken dat het geesteskind van een stel enthousiastelingen zou uitgroeien tot een prachtig merk voor en door chauffeurs. Ook wij hebben ons met regelmaat moeten aanpassen aan de moderne tijden. Wat is gebleven, zijn de toewijding en passie van de medewerkers. Wij doen het met veel plezier en liefde. Ik weet zeker dat het ‘Truckstar-geluk’ onder de collega’s ook enorm hoog scoort. Eigenlijk is het, met dank aan onze lezers, voor ons ook een ‘way of life’.
Freek Mulder
Hoofdredacteur Truckstar