Biasion eerste, Gerard staat troon af
Miki Biasion heeft Petronas Team De Rooy Iveco het tweede dagsucces van de Dakar 2012 opgeleverd.
De Italiaan zette op een moeilijk parcours met veel stenen, water en stof de snelste tijd neer. Hans Stacey werd vijfde, Gerard de Rooy moest na een waterlek genoegen nemen met de zesde plaats.
Biasion omschreef de proef over 208 kilometer als smal, bochtig en stoffig. Inhalen was erg moeilijk en eigenlijk alleen op het eerste deel mogelijk. In een lang stuk rivierbedding vol grote keien was het al helemaal niet mogelijk te passeren. “Ik heb heel regelmatig gereden”, vond Biasion. “Hier was niets te winnen, alleen te verliezen.”
Gerard de Rooy valt voor het eerst uit de top 5 en kent wat technische tegenslag. “We hadden te maken met een koelwaterslang die ging lekken” Gerard gaat verder; “Zo’n lek is één, maar het verhelpen en bijvullen van koelwater is twee, als je door zo’n rivierbedding rijdt is bijna de gehele onderkant van het voertuig nat, probeer dan maar eens de natte plek van een lekkende slang op te sporen. Hierdoor zijn we zeker 5 tot 6 minuten verloren.”
Mammoet
Ook het team van Marcel van den Brink verloor tijd door een tweetal technische uitdagingen: “Door de extreme temperaturen liep de temperatuur in de linker-achterband op tot 106 graden, we hebben toen besloten kalm aan te doen”. De pittige etappe was na dit euvel echter nog niet klaar met trucknummer 510. Door de grove ondergrond klapte er bij de Ginaf tussen het tweede en derde checkpoint een luchtbalg die de voorvering deels opvangt. De reparatie het wedstrijdteam zelf uitvoeren, maar dit kostte hen toch twintig kostbare minuten. “Je kunt dan wel doorrijden, maar zo’n probleem komt altijd bij je terug. Het is dan het beste om het gelijk aan te pakken”, legt van den Brink uit.
De pech in etappe drie doet niets af aan de strijdvaardigheid van het team: “We gaan er morgen weer vol gas tegenaan!”, besloot teamcaptain Martin strijdvaardig aan de telefoon.
Tijdstraf
Het team van Ginaf Rally Power had in de derde etappe het geluk nog niet aan zijn zijde. Het GINAF Rally Service team verleendemaandagavond de nodige ondersteuning bij truck van Wuf in verband met de kapotte tussenbak. “Toen wij naar het einde van de proef reden is Gerard in de problemen gekomen. Ze hebben vastgezeten en zijn uiteindelijk te laat binnengekomen om dinsdag te starten.” De organisatie heeft de equipe ‘gestraft’ met een flinke tijdstraf. “Dat is niet zo belangrijk. Het is wel belangrijk dat ze nog in de wedstrijd zijn en de GINAF-teams kunnen helpen op de piste,” aldus Wuf, die dinsdag zelf als 32e finishte, onder andere als gevolg van een lekke intercoolerslang.
Op drie wielen
Het team van Mercedesrijder Johan Elfrink bereikte maandag het bivak op drie wielen nadat de rechter voorband het begaf. Elfrink besloot door te rijden om geen tijd te verliezen. Na reparatie kon de Axor dinsdag starten op plaats 24, waarna Elfrink succesvol finishte op plek 19.
In het algemeen klassement is het nu een KAMAZ rijder, Ardavichus die de leiding neemt gevolgd door Gerard de Rooy met een achterstand van 28 seconden.
Voor vandaag is er wederom een soortgelijk traject in het vooruitzicht. Volgens de organisatie zou het een van de mooiste routes zijn, met een parcours van 424 kilometer verbinding en een special van 326 kilometer. Er wordt nabij WP1 een Andes-top van ruim 3.500 meter hoogte bereikt. Etappe 4 zal naar verwachting de helft van de equipes uitschakelen voor de eindoverwinning. Een spannende dag dus!
Foto: Ginaf Rally Service kreeg vanwege een te late binnenkomst een flinke tijdstraf.