Om de productie van de nieuwe DAF cabines met eigen ogen te zien, toog Truckstar naar de fabriek in het Belgische Westerlo.
Hier maakt de truckfabrikant de cabines en de assen, waarna deze naar Eindhoven getransporteerd worden. Aldaar worden de assen en de cabine onder en op het chassis van de truck gemonteerd.
Bekijk meer foto’s onderaan deze pagina
‘Door blijven produceren’
Eenmaal in de buurt van het fabrieksterrein valt het grote aantal cabines op het buitenterrein op. DAF heeft ervoor gekozen om ondanks de haperende aanvoer van sommige onderdelen toch door te blijven produceren, waar andere fabrikanten de productie tijdelijk staakten. Gevolg daarvan is dus dat het in Westerlo vol staat met cabines. “Van deze keuze plukken we nu de vruchten,” vertelt Michel Kuijs, managing director DAF North West Europe. “We hebben bewust gekozen om door te blijven produceren ondanks er een tekort aan onderdelen was. Het fabrieksterrein stroomde wel vol, maar al die trucks worden nu alsnog uitgeleverd aan onze klanten. Wie nu een nieuwe DAF bestelt rijdt nog dit jaar,” aldus Kuijs.
Momenteel produceert DAF 220 cabines per dag, maar dit kan worden opgeschroefd naar maximaal 260 stuks per dag. In de fabriek in Eindhoven ligt de productielimiet van complete vrachtwagens op 250 stuks, maar omdat DAF ook cabines levert aan derden ligt de productie in Westerlo een fractie hoger.
Per 1 april gaat de Eindhovense truckbouwer de productie opvoeren van 220 naar 240 trucks per dag om de wachttijden voor de klanten op een nieuwe truck terug te brengen.
200 miljoen
In de fabriek worden de cabines van de CF, XF en de nieuwe generatie XF, XG en XG+ geproduceerd. Het complex is zo’n 117.000 m2 groot en er werken 1850 medewerkers in drie ploegendiensten. Het Amerikaanse moederbedrijf Paccar investeerde zo’n 200 miljoen euro in de Belgische fabriek vanwege de komst van de nieuwe generatie DAF. Deze heeft een eigen body-in-white lijn waarin 144 robots de verschillende plaatdelen tot een cabine lassen
Opvallend is dat zowel de oude als de nieuwe generatie trucks door elkaar door dezelfde lakstraat gaan. Daarbij is het verschil tussen de oude generatie en de nieuwe XG+ cabine goed zichtbaar. De lakstraat is voorzien van 18 robots.
Nadat de cabine van een laag verf voorzien is, gaat deze verder op de assemblagelijn. Hier zijn 1850 medewerkers bezig om de cabine te voorzien van deuren, ramen en een volledig interieur. De lijn telt 87 werkstations en er zijn aparte robots die het volledige dashboard, deuren en voorruit monteren.
De assemblagelijn voor de nieuwe generatie truck is op dit moment nog niet vol, tussen iedere cabine houdt men nog een plek vrij. Zo kan het personeel wennen aan het werken aan de nieuwe generatie voordat de productie opgeschroefd wordt.