Het beroep in de WOB-procedure voor openbaarheid van het contract tussen de ILT en Kiwa Register is ongegrond verklaard.
Het Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een contract met Kiwa Register voor de uitgave en administratie van de chauffeurskaarten. Al tijden sleept de discussie over te dure kaarten en de prijsverhoging ervan in de afgelopen jaren. Zo kost de chauffeurskaart in Nederland inmiddels €126,- en is deze in de ons omringende landen velen malen goedkoper. Zo kost een kaart in België €65,- en Duitsland zelfs €40,-.
Ongegrond
Het beroep bij de rechtbank was een vervolg op de weigering van de minister van Infrastructuur en Milieu om het contract openbaar te maken. Echter komt tot de rechtbank tot het oordeel dat op geen van de aangedragen punten het beroep gegrond kan worden verklaard. De voornaamste reden voor het ongegrond verklaren, is dat er door openbaarmaking van het contract ‘financiële en concurrentiegevoelige informatie’ openbaar zou worden, waarvan Kiwa bij het aangaan van het contract met ILT mocht aannemen dat deze gegevens vertrouwelijk zouden blijven.
Schade
Ook stelt de rechtbank dat door openbaarmaking van het contract derden inzicht kunnen verkrijgen in de onderhandelingspositie van de Nederlandse Staat. Dat zou de toekomstige onderhandelingspositie van de Staat kunnen schaden. De concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven én chauffeurs telt duidelijk lichter. Want dankzij de monopoliepositie voor maar liefst 20 jaar zijn wij overgeleverd aan de grillen van Kiwa.