Vanaf 1 april gaat in België een kilometerheffing voor vrachtwagens in. De vraag is of er de komende week een tolchaos ontstaat.
Er is een groot risico dat de invoering van de Belgische kilometerheffing chaotisch zal verlopen. Veel Nederlandse transportbedrijven wachten namelijk nog op hun tolkastjes, zo meldt TLN.
Veel klachten over Satellic
Die zijn reeds besteld en betaald bij leverancier Satellic, maar nog niet geleverd. Satellic heeft aangekondigd dat chauffeurs wier truck nog geen tolkastje heeft, er één moeten kopen op de grens bij een servicepunt van Satellic.
Gisteren bleek echter dat deze servicepunten nu al leeg zijn en dat de mobiele servicepunten, tegen beloftes in, nergens te bekennen zijn, zo meldt TLN eveneens.
Daarnaast is de customer service van Satellic onbereikbaar, worden er wachttijden gemeld van tot wel anderhalf uur, worden vragen niet beantwoord en worden emails evenmin beantwoord. De kastjes zelf werken ook lang niet altijd naar behoren.
Dit alles blijkt uit klachten die het TLN-meldpunt Belgische kilometerheffing binnenkrijgt. Het meldpunt loopt over. Bovendien komen er tegenstrijdige berichten vanuit Satellic over de levering van tolkastjes.
Dit is het tolkastje van Satellic waar veel bedrijven nog op zitten te wachten. Het blijkt in een groot aantal gevallen (nog) niet goed te werken.
België is niet klaar
De conclusie van TLN is eenvoudig: Satellic is ‘out of control’ qua logistiek. België is dus niet klaar voor invoering van de kilometerheffing.
TLN blijft dan ook aandringen op coulance in de handhaving in de eerste periode na invoering van de kilometerheffing. Veel vervoerders zullen aanstaande vrijdag ondanks tijdige voorbereiding en verwoede inspanningen geen werkende OBU in het voertuig hebben. TLN heeft wederom de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu deelgenoot gemaakt van de zorgen die er zijn.
Systeem niet waterdicht
Overigens meldt de Belgische krant De Standaard dat de Belgische overheid niet kan garanderen dat overtreders beboet worden.
Boetes van 1.000 euro per overtreding moeten nalatige transporteurs afschrikken, maar het controlesysteem blijkt helemaal niet waterdicht. Verspreid over heel België staan veertig portalen over de weg met camera-installaties voor nummerplaatherkenning. Daarnaast worden 22 mobiele camerasystemen ingezet.
Maar voor onwillige buitenlandse transporteurs bestaat er een ontsnappingsroute, zegt de Belgische transportfederatie Febetra tegen De Standaard: “De camera’s lezen alle nummerplaten af waarna het controlecentrum in Brussel kan nagaan of de truck op de witte lijst staat – met werkende boordcomputer – of op de zwarte lijst – niet geregistreerd in het tolsysteem.”
“Er is echter geen sluitende verbinding met buitenlandse databanken, waardoor een valsspelende eigenaar uit een Oost-Europees land niet opgespoord kan worden.” Daarmee lijkt het erop dat ook op deze wijze de Oostblokkers een concurrentievoordeel hebben.
Zo ziet de mobiele camera-installatie eruit.
De Belgen houden ondanks alles vast aan de invoeringsdatum van 1 april, zo heeft ViaPass laten weten. ViaPass is de instantie die het tolsysteem exploiteert.
Geen enkel begrip vanuit Nederland
De tol wordt alleen geheven voor vrachtwagens, en niet voor bussen, personenwagens of motoren. Vanuit Nederland is er geen enkel begrip voor de invoering van deze Belgische trucktol. Dat bleek afgelopen week duidelijk uit reacties van chauffeurs in ons stamtafelgesprek.
‘Bouw een viaduct over heel België heen’
Van de opbrengsten zou een lang viaduct over heel België heen gebouwd moeten worden, vond één van de chauffeurs. Een ander zei dat we juist geld toe moeten krijgen vanwege de extra slijtage aan onze trucks vanwege de beroerde staat van het Belgische wegdek.
Feit is dat de tol alles duurder zal maken, en de files er geen meter korter door worden. Meer uitspraken van Nederlandse chauffeurs lees je over twee weken in Truckstar Magazine.
Lees ook:
TLN eist uitstel Belgische tol